5Eksperter
Jeg har røget tjald fra jeg var femten · i smug og skjul fordi det ... [...]
Rim og vers · livsanskuelse, erindringer
1 år, 3 måneder siden
2Skrig og skrål
Der sad en måge på et spir af kobber · ved det gamle gasværk her i ... [...]
Rim og vers · eftertænksomhed
1 år, 4 måneder siden
3Kul på
Mange fik en tidlig julegave · fra en gavmild mand på Christiansbor... [...]
Rim og vers · dumhed
1 år, 5 måneder siden
3Konen i muddergrøften
Mette fik sat pistolen for panden · og Carsten Sofie tog ladegreb · l... [...]
Rim og vers · konsekvens
1 år, 5 måneder siden

Puls: 5,3

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 5
Finn Prang (f. 1951)
Sidste søndag skød styrmand Svendsens søn Sigurd, samtlige skovens spurve som serveredes som skøn skiveskåret snack. Som sædvanlig skænkedes særlig sødmefyldt slotsaftapning.

Senere selv samme søndag skaffede syv særdeles sultne svenske søfolk, som seriøst syntes skipperens skude skulle skrottes, sig suppeboller samt suppeurter som supplement. Suppetilberedningen startede straks. Som selvbestaltet suppekok skimmede Sigurd suppen som simrede så småt. Spændte søfolk snuppede snarrådigt sammenfoldede servietter samt suppeskeer som skulle svinges simultant. Så skulle suppen serveres. Selvfølgelig skuffede suppens sløje standard søfolkene.
Specielt styrmand Svendsen. Så snart Svendsen skælvende svingede suppeskeen, skete skaden. Svendsens smagsløg, som sjældent surmulede, snørede sig sammen så Svendsens stemmebånd strejkede. Styrmand Svendsen som stum savner sidestykke skal siges.
Senere stiller Svendsen skånselsløse spørgsmål. Skelsættende sanktioner søges statueret.
Skal suppekokken straffes? Suppekokke straffes sjældent siger statistikken. Skaden skyldes soleklart suppekokken Sigurds skødesløse suppefremstilling. Sikkerheden sættes sidst! Sagesløse smagsløgs skæbne satses.

Styrmand Svendsen sagsøger suppekokken. Svendsens svælgsygdom sinker sagen, så sagførerens svimlende salær stiger støt. Som styrmand styrede Svendsen sædvanligvis selv skibet, så Svendsen syntes sagens sigtbarhed svandt. Selvsikkert spytter Svendsen skråsovs, skifter skråen, svinger sin sølvbeslåede stok, siger sagførerens sekretær sandheden, som så senere skriftligt sender sagføreren styrmand Svendsens saglige sagsfremstilling. Sagen skrinlægges.
Summa Sumarum: Suppekokken suspenderes ... Svendsen spiste siden sjældent suppe...

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/02-2013 11:18 af Finn Prang (Fipra) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 204 ord og lix-tallet er 63.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.