1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
8 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 6 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
4 måneder, 17 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
6 måneder, 22 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
10 måneder, 22 dage siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
11 måneder, 21 dage siden

Puls: 38,6

Publiceret: 2
Afgivet: 20
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Det var blevet lidt sent, så nu gjaldt det om at liste sig ind på briksen uden at blive opdaget.
   Thormod rodede i lommen. Hvor pokker gemte den tingest sig? Sådan en lille blank nøgle kunne da ikke bare stikke af.
   Måske i den anden lomme? Nej. Bukselommerne? Nej.
   Nå, men så posen med bollerne og den halve kage, som hun havde givet ham med? Måske - nede i bunden ...
   "Nå, DER er du endelig. Hvor vover du at komme så sent? Og hvor har du været? Ja, for altså jeg ringede til Sigfred og der var du ikke. Og du havde ringet og sagt at du skulle noget andet og ..."
   Hilda spærrede døråbningen. Fyldte den ud som en kaglende ballonhøne.
   Et sted langt bag hende pippede en af hendes kyllinger. Var det mon Brian, Connie eller lille Ida?
   De var søde nok, men han gjorde alting forkert i forhold til de unger. Ligesom deres fædre havde gjort.
   Og netop det emne var Hilda nu gået i gang med.
   Bare det ikke var Virgil, der pippede. For det var jo hans eget barn. Deres barn. Hans og Hildas sløjfe på ægteskabet, Forseglingen. En guldklump.
   Bare han, Thormod Jokumsen, dog havde mod til at skubbe til ballonvulkanen der foran ham - men skulle det lykkes at få et slag ind, ville der straks blive åbnet for syndflod og skrigeri.
   "Du har en anden, din modbydelige, slimede..."
   Midt i ordhaglene trak hun sig en anelse til side.
   Vel for at han skulle komme ind i skabet, så hun kunne kvæle ham?
   ""Virgil er ked af det," sagde en ung mandestemme. Og der stod så en ung mand med røde krøller. Stod og skar en fjoget, fregnet grimasse, da han fik øje på Thormod.
   ."Gider du lige klappe i, skat?" sagde fyren så. Roligt, men myndigt.
   Og underet skete. Hilda klappede i.
   "Har du besøgt en anden kvinde, Thormod?" fortsatte fyren så.
   Og Thormod nikkede.
   "Elsker du hende den anden?"
   Og igen nikkede Thormod. For det gjorde han.
   Loftslampen i entreen blinkede og den fremmede mand smilede. Virgil puttede sig ind mod ham.
   "Så lad mig få din kone," sagde manden.
   "Tak," sagde Thormod og gik to skridt baglæns, før han vendte sig og stak i løb.

Efter en frisk spadseretur stod han foran døren med den afskallede maling. "Velkommen," stod der på måtten og under den lå nøglen
   Han listede stille ind.
   Forsigtigt lindede han på døren til soveværelset og indåndede lyden af hendes vejrtrækning.
   Hun vågnede og mumlede forsovet: "Er der noget galt, lille skat."
   "Nej, mor, " svarede Thormod.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/06-2013 15:24 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 426 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.