Min kærlige store dreng


11 år siden 10 kommentarer Kortprosa

3Min lille dreng og pige
Min lille dreng og lille pige · Selv om de er tæt i år · Har de forsk... [...]
Digte
9 år siden
9De få minutter
Det lille menneske han er · Prøver bare at fortælle hvem, han er · Je... [...]
Digte
9 år siden
5Mine børn
De er der et kort øjeblik · Stirrer på mig med et smil · Jeg kan næst... [...]
Digte
10 år siden
2Grønt hår
"Du kan da ikke bare gå," siger Vinnie. · "Vel kan jeg det, det kan... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Når jeg ser ud
Når jeg ser ud · Ude bag de blanke vinduer · Er den store verden. · Den... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lise Jensen (f. 1979)
Der var så meget jeg gerne ville. Så meget at nå. Og jeg skulle have vendt hende om på ryggen. Jeg skulle have hende skiftet. Og nu skreg den store igen.
   "Hvad er der?" jeg gik ned på knæ, strøg ham over hovedet. Prøvede at tørre øjnene for våde tårer.
   "Min lille dreng," mumlede jeg og havde lyst til at tage ham ind til mig. Det var som om han spurgte om jeg ikke kunne lide ham mere.
   "Jeg elsker dig," hviskede jeg og følte igen jeg svigtede.
   "Jeg er nødt til at give lillesøster mad," mumlede jeg og så op på ham.
   Han kravlede hen og begyndte at stabe klodser. Sad der et stykke fra os, og betragtede os.
   "Der," han pegede på det lille fine hoved.
   "Det er lillesøster," sagde jeg og strøg hende over hovedet. Jeg prøvede at fordybe mig i hende, men kunne ikke rigtig. Det var som om den ældste også krævede jeg så på ham. Så ham. Roste ham. Den lille kom med et klynk, og igen måtte jeg se ned på hende. Se hvor fin hun var. Se hendes perfekte små knyttede næver og de små krumme tæer. Hun var så fin.
   "Jeg elsker dig," hviskede jeg og prøvede at holde tårerne tilbage. Hvad gjorde man, når man ville være der for dem begge to. Fuldt ud. De skulle begge mærke jeg var der. De skulle trøstes af mig. Mærke mit nærvær.
   Blidt vuggede jeg den lille, prøvede at få hende til at falde i søvn og dulme min dårlige samvittighed.
   "Kan vi ikke indstille dit ur, så du er vågen, når storebror er i dagpleje?" mumlede jeg hæs. Og selvfølgelig kunne vi ikke det.
   Den ældste sad henne ved liften og viftede med en sut.
   "Det er da ikke din," sagde jeg. Han kom nærmere. Lagde sit lille hoved på søsters hoved og prøvede at proppe sutten i munden på hende. Tvang den næsten ind, uden at hun protesterede. Varmen skyllede igennem min krop. Kunne man andet end at blive varm? Kunne man andet end at smile befriende? Min store dreng på 14 måneder, mente hans søster skulle trøstes med en sut, selv om hun ikke græd. Jeg lo, så drengen ikke kunne andet end at smile.
   "Min kærlige store dreng," hviskede jeg og knugede ham ind sammen med min lille pige.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/06-2013 14:15 af Lise Jensen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 390 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.