3Min lille dreng og pige
Min lille dreng og lille pige · Selv om de er tæt i år · Har de forsk... [...]
Digte
9 år siden
9De få minutter
Det lille menneske han er · Prøver bare at fortælle hvem, han er · Je... [...]
Digte
9 år siden
5Mine børn
De er der et kort øjeblik · Stirrer på mig med et smil · Jeg kan næst... [...]
Digte
10 år siden
2Grønt hår
"Du kan da ikke bare gå," siger Vinnie. · "Vel kan jeg det, det kan... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Når jeg ser ud
Når jeg ser ud · Ude bag de blanke vinduer · Er den store verden. · Den... [...]
Digte
10 år siden
6Skojagt
Jeg skubbede ivrigt vognen, imens jeg snakkede med begge børn. · "V... [...]
Kortprosa
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lise Jensen (f. 1979)
"Du kan da ikke bare gå," siger Vinnie.
   "Vel kan jeg det, det kan du vel se," siger jeg med tyggegummiet ud af munden.
   "Hold nu op, Vicky. Du kan da blive og snakke færdig," tilføjer hun forsonende.
   "Du bad mig selv gå," minder jeg hende om.
   "Ja, det ved jeg godt. Jeg blev bare tosset. Du driver mig til vanvid, Vicky," kommer det stille fra den halvgamle kone. Det siger de alle sammen. Jeg driver åbenbart alle voksne til vanvid.
   "Hvorfor skal vi også diskutere hele tiden?" spørger hun. Jeg ved det ikke. Det er som regel hende der begynder. Og det starter altid, når jeg skal hjem til mor.

"Du kan da nok forstå du ikke kan have grønt hår," begynder hun igen.
   "Nej, jeg er ved at prøve mig af. Måske klæder det mig? Og det er mit hår, det vil jeg selv bestemme," siger jeg.
   "Ja, ja," nikker hun.
   "Så få grønt hår og se om det er bedre end leverpostejsfarvet hår. Det klæder dig ellers," siger hun med en hovedrysten.
   "Fint," siger jeg og går ind på værelset. Farven er købt, det er bare at prøve den af. Okay det er meget grønt, jeg ligner en skov. Mit hår ligner en skov. Fint, det er okay. Nu kan Vinnie i hvert fald ikke nå at stoppe mig.

"Helt ærlig, synes du selv det er pænt?" spørger Vinnie under aftensmaden. Jeg trækker på skuldrene.
   "Det er da mere farverigt," kommenterer Jacob med en kluklatter.
   "Det er ikke sjovt," Vinnie sender ham et advarende blik. Jeg smiler muntret.

"Hvad siger de i skolen?" Vinnie stopper mig næste dag efter skole.
   "De synes det er fedt. De kan godt lide nogle der er lidt anderledes," siger hun.
   "Ja, det kan de vel. Om jeg begriber hvorfor det er blevet moderne," siger hun.
   "Det er bare fordi det er anderledes," svarer jeg lidt kæk.
   "Ja, det skal jeg love for," nikker Vinnie med en hovedrysten.

"Nå Vicky, vil du være juletræ i år?" spørger Jacob muntret.
   "Nu stopper du. Det er nok Vicky har grønt hår. Gider du ikke bare ignorere det?" spørger Vinnie.
   Bag ved spiller de værste julesange.
   "Det kunne da være fint, men pas på at jeg ikke åbner gaverne," siger jeg. Jacob og jeg griner, og Vinnie skuler til os.
   Selvfølgelig bliver jeg ikke juletræ, for jeg kan ikke nå helt op til loftet, og som Jacob siger, har jeg ikke grene nok.
   Farven forsvinder lidt efter lidt, og jeg kan se Vinnie er lettet. Okay det bliver ikke grønt næste gang, men der er så mange farver. Orange. Vinnie vil elske det. Eller.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/11-2013 10:18 af Lise Jensen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 439 ord og lix-tallet er 18.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.