3Min lille dreng og pige
Min lille dreng og lille pige · Selv om de er tæt i år · Har de forsk... [...]
Digte
9 år siden
9De få minutter
Det lille menneske han er · Prøver bare at fortælle hvem, han er · Je... [...]
Digte
9 år siden
5Mine børn
De er der et kort øjeblik · Stirrer på mig med et smil · Jeg kan næst... [...]
Digte
10 år siden
2Grønt hår
"Du kan da ikke bare gå," siger Vinnie. · "Vel kan jeg det, det kan... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Når jeg ser ud
Når jeg ser ud · Ude bag de blanke vinduer · Er den store verden. · Den... [...]
Digte
10 år siden
6Skojagt
Jeg skubbede ivrigt vognen, imens jeg snakkede med begge børn. · "V... [...]
Kortprosa
10 år siden
6Hvor er de?
Dagen er en tåge. · Jeg kan ikke finde vejen. · Jeg kan ikke finde bø... [...]
Digte
10 år siden
7Far, hvor er du?
Hans lille hoved stikker ud af døren. Han ser sig om. Jeg kan se ... [...]
Kortprosa
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lise Jensen (f. 1979)
Jeg skubbede ivrigt vognen, imens jeg snakkede med begge børn.
   "Vi skal ned og finde nogle fine støvler og sko til dig," sagde jeg til Mark. Han stirrede lidt betuttet på mig.
   "Der," sagde han og pegede på sine sko med et stort smil.
   "Ja, det er dine sko," sagde jeg, og kunne ikke lade være med at smil.
   "Der," han pegede og så triumferende op på mig.

"Du er så målrettet," sagde ekspedienten til mig.
   "Jeg ser på sko til min søn," sagde jeg.
   "Nå da, du har hænderne fulde," sagde hun og kunne vist ikke lade være med at smile lidt.
   "Ja," andet sagde jeg ikke. Vi kiggede lidt.
   "Han har en smal fod," tilføjede jeg, og det udelukkede nogen.
   "Ja, så er der jo den her," hun tog en sko frem i brun. Hvorfor mon de altid var brune? Det lignede noget jeg kunne have gået i, dengang jeg var barn. Brun, brun og brun. Mon halvfjerdsernes forfærdelige brune farve, var in igen?
   "Den findes også i den her farve," hun kom med en sko lidt lysere brun. Den var da pænere.

Imens jeg sad med Mark på skødet, vågnede den lille.
   "Nå da, hun var ikke tilfreds med at barnevognen stod stille," sagde ekspedienten. Der kom en til springende.
   "Må jeg tage hende op?" hun stirrede på mig.
   Jeg nikkede, og var faktisk en smule taknemlig. Jeg havde været lidt nervøs for hvordan byturen ville gå med dem begge.
   Mark gik rundt i butikken, stolt med sin nye støvle på.
   "Den går han godt i," sagde ekspedienten.
   Jeg nikkede, for jeg kunne godt se det. Men jeg havde listet mig til at se prisen, inden han fik støvlen på. 900 kr. Hvad tænkte de på? 900 kr. for et par støvler han kunne passe en sæson.
   Skoene sad godt, selv om de var både var brune og dyre.
   Så begyndt den bitte at stikke i et hyl.
   "Jeg går lige en tur, og får hende til at falde til ro," sagde jeg.
   De nikkede forstående nok.
   Vi var lige kommet ud af butikken, og Matilde begyndte at blive roligere.
   "Ja, ja," mumlede jeg og strøg hende et par gange over næseryggen. Det plejede at berolige hende.

Vi gik videre i jagten på sko og støvler. Den næste butik havde kun et par.
   "Ja, de sidder da fint," nikkede ekspedienten. 700 kr. for skoen og over 1000 kr. for støvlen. Jo, de vidste nok hvad de ville have for det. Og Mark var lige tålmodig.
   "Vi går lige lidt videre," sagde jeg og nikkede som tak til ekspedienten. Hun smilede.
   Okay, hvad var der så af butikker tilbage.
   Jo, den nede i Torvecentret.
   Vi travede ned i den anden ende af gågaden og ind i centret.
   "Se her," sagde jeg og fandt et par vinterstøvler.
   "Er de ikke fine?" spurgte jeg. Det var Mark enig med mig i.
   Og noget billigere og i sort og blå. Jo, det blev dem.
   "Hvordan kan det være de er så meget billigere?" spurgte jeg.
   "Ja," hun trak smilende på skulderen. Vi gik tilbage til den første skobutik og købte de brune sko.

"Nå, har I nu brugt penge igen?" spurgte Tor med et smil.
   "Ja, kan du vise far skoene?" spurgte jeg.
   "Der," han kom med den ene af støvlerne.
   "Skal du have den på?" Tor bandt dem om hans ene fod.
   "Kan du finde den anden?"
   Mark kom med den anden sko storsmilende og sagde en masse, vi ikke forstod.
   "Skal du have den på den anden fod?" spurgte hans far. Og der gik Mark rundt med en støvle på den ene, og en brun sko på den anden fod. Stolt og med et smørret grin om munden. Vi sad i sofaen og grinede. Er der noget så herligt som børn med den tilgang til tilværelsen?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/10-2013 09:11 af Lise Jensen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 637 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.