3Under den klare himmel
Far havde gode ben. Det havde han allerede bemærket flere gange. ... [...]
Noveller · barndom, familie, erindring
8 år siden
2Grænseland
Fire timer efter de var vandret afsted fra udkanten af Karpacz, n... [...]
Kortprosa · familieliv, livsanskuelse, splittelse
8 år siden
2Det bankede på
Han ankom ved middagstid i den blå Ford, som han parkerede op ad ... [...]
Noveller · erkendelse, følelser, livets gang
8 år siden
3Aftryk - Kapitel 1
Som helt lille vidste jeg næsten intet om verden. Det bekymrede m... [...]
Romaner · tidens gang, ungdom, digtning
9 år siden
2Den lille dreng
Niels rækker læderjakken over hendes skuldre der i regnen på bænk... [...]
Noveller · magtesløshed, barndom, familie
9 år siden
5En mand, der skriver og taler
En mand sidder og skriver i en stak papirer. Dette gør han gerne ... [...]
Noveller · eksistentiel, humor
9 år siden
4Havet fryser ikke
Hun blev født i en anden by, en lille by, hvis navn er glemt, ell... [...]
Noveller
9 år siden
1Sommerminde
En af de sidste dage før kvinderne gav slip og lod børnene tage h... [...]
Noveller
9 år siden
6Fald, flyd
Jeg kom til verden uden stor ståhej. Menneskeheden havde sit ansi... [...]
Noveller
9 år siden
2Vincents fortælling #2 (Regn)
Det regnede hele den sommer. Sådan husker jeg det i hvert fald. V... [...]
Noveller
9 år siden
2Vincents fortælling #1 (Farver)
Det år satte vinteren sig i min krop. Den sled på min hud. Det kl... [...]
Noveller
9 år siden
1Bertrands drømme
Bertrand havde som alle andre ni-årige et hav af drømme, han svøm... [...]
Noveller
9 år siden
2Klassefesten
- Ja, øh, er det Lene Johansen? spørger stemmen. Et aggressivt ho... [...]
Noveller
9 år siden
1Kvinden ankom
"Stilhed er en sær ting," sagde Ingrid, da Steen var gået ned på ... [...]
Noveller
9 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Theo Thy (f. 1989)
En mand åbner forsigtigt døren til en restaurant og stiller sig lidt nervøst i døråbningen, stadig holdende på døren. Den kolde vind suser ind igennem rummet. En tjener ser ham stå der og nærmer sig.
   "Undskyld," siger manden, "men har i stadig åbent?"
   Tjeneren vipper sit hoved lidt fra side til side og fortæller, at køkkenet faktisk er i gang med at lukke ned.
   Manden får kort et febrilsk ansigtsudtryk. "Er det ikke nok muligt at få en bid mad? Det er ligegyldigt hvilken!"
   Tjeneren sænker et bryn, men smiler halvt til gæsten og gestikulerer med sin pegefinger at han øjeblikkeligt vil vende tilbage med et svar. Manden står stadig i den susende vind, men beslutter nu at lukke døren. Han kigger rundt i lokalet og ser, at der ingen andre gæster er til stede.
   Tjeneren vender tilbage og viser sin gæst hen til et bord, og undskylder derefter at halvdelen af retterne ikke vil være mulige at forberede.
   "Undskyld?" griner manden. "Du skal ikke undskylde, min kære mand, du har reddet min aften!"
   "Hvis jeg må være så nysgerrig, min herre? Der er op til flere steder i byen der holder åbent hele natten. Og kiosker for de småsultne."
   "Det skulle være her." Gæsten smiler og vender blikket ned i den ternede borddug.
   Tjeneren nikker høfligt og rækker ham et menukort, hvorefter han udpeger visse retter han med sikkerhed kan kalde færdige for i aften.
   Gæsten sidder og kigger ned i menukortet uden at læse. Han skimmer ned af siderne og vender dem mekanisk som i takt til en lydløs musik. Der er stille i spisesalen og kun en lav rumsteren fra køkkenet kan høres; gryder stables, skabe åbnes og lukkes, der vaskes op. En gang i mellem åbnes døren der skiller køkkenet fra spisesalen, og et ansigt kigger ud, observerer den næsten tomme restaurant.
   Tjeneren kommer hurtigt tilbage og spørger venligt om gæsten har bestemt sig.
   "Ved du hvad," siger gæsten og klukker lidt for sig selv, "giv mig hvad du har lyst til! Hvad der er nemmest at forberede, ja, giv mig de rester i alligevel vil smide ud, når jeg engang giver jer mulighed for at lukke ned!"
   Tjeneren retter sig op, lettere betuttet. Han vender hovedet en snært og kigger med ét undrende øje på gæsten. "Er du ligeglad? Men jeg forstår ikke."
   "Hah. Men nu må du høre, min herlige tjener for denne aften. Du vil sikkert ikke tro på det, når jeg fortæller dig det. Men min far spiste sit livs sidste måltid på denne restaurant for ti år siden på netop denne dag."
   Tjeneren får et anstrengt udtryk og står lidt og vipper. "Min gode mand. Det er jeg ked af at høre."
   "Nej! Vær ikke ked, døden havde intet med maden at gøre." Gæsten dypper sin mund i en serviet. I ivrighed har han skabt en overflod af mundvand. Tjeneren står stadig i undren og lader gæsten tørre sine våde læber. Gæsten forsætter:
   "Og for at det ikke skal være løgn, så var dette min farfars stamrestaurant igennem tyve år. Den aften hvor min far spiste her, gjorde han det netop for at ære sin egen far, hvis bortgang fra livet på den gældende aften var 25 år gammel." Gæsten sidder nu helt stille og kigger tjeneren intenst i øjnene. Et smil breder sig længere og længere ud i kinderne på den siddende mand. "Jeg ærer min far, som min far ærede sin egen far, ved at være her på denne aften. Jeg har aldrig kendt min farfar, men ved at blive en del af denne fantastiske linje af sammentræf, føler jeg alligevel at være kommet tættere på ham." Gæsten ånder tungt ud og lader så luft ind igen. "Må jeg spørge dig om noget? Tror du på skæbnen?"
   "Det ved jeg ærlig talt ikke, min herre." Tjeneren står meget ubekvemt til stede ved gæstens bord.
   "Sande ord. Hvem ved, om de tror på skæbnen, før de har oplevet noget der kan be- eller afkræfte dens eksistens? Nå, lad mig så få noget mad, nu er jeg rent faktisk blevet sulten af al den snak!"
   Tjeneren nikker og skynder sig gennem spisesalen og ud i køkkenet.
   Ti minutter efter, vender han tilbage til gæstens bord med et aftenmåltid og en flaske vin.
   "Vinen er på husets, min gode herre."
   "Denne aften vil i særhed være uforglemmelig." Gæsten smider rundt med håndbevægelser, og retter til sidst begge hænder mod tjeneren: "Tusind tak, min tjener!"
   Ude i køkkenet går snakken frem og tilbage mellem kokkene. Tjeneren sidder ovre i hjørnet og bider i et stykke brød. Han siger intet, sidder blot og stirrer ud af vinduet. Vinden har for alvor fat i trætoppene. Tjeneren hænger fast ved dette efterårets syn i et stykke tid, men rejser sig pludselig op. Så skynder han sig ud gennem døren til spisesalen, han vender og drejer sig i hast, næsten løber hen mod gæstens bord. Han er væk. Maden er kun halvt spist, men der ligger penge på bordet. Tjeneren tager et par mønter op og lader dem enkeltvis glide gennem hans fingre ned på bordet, hvor de langsomt triller rundt og ligger så helt stille igen.
   Tjeneren lukker døren til restauranten og bevæger sig ud i natten. I det han forlader dørtrinnet forvandles han fra tjener til midaldrende mand. Denne mand bevæger sig hjemad, ikke med bussen som han plejer, men på gåben. Han bevæger sig langs de ruskende buske og kigger fra tid til anden tilbage over skulderen på restauranten, der glider længere og længere væk.
   Han stopper op og kigger op i den stjerneklare himmel. En bil suser forbi ham og er væk, før han igen sænker sit blik. Så sætter han atter fødderne i gang og går med hastige skridt turen igennem natten, hjem til hans familie.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/09-2013 20:38 af Theo Thy (John Lemon) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 964 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.