En fortryllende dag


10 år siden 5 kommentarer Kortprosa

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
6 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
12 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 28 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 9 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 14 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
11 måneder, 14 dage siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
1 år siden

Puls: 46,1

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
De sidste kirsebærblomster på det gamle træ i skyggen foldede sig ud, Æbletræer og blommestræer blomstrede allerede og de første sommerfugle var vågnet til dåd. Himlen var blå og en mild brise legede i dalen.
   Alfen Penny strakte sin aldrende krop og tittede gennem pixiblomstens blade ud på den store verden. Hun havde klaret sin opgave. For mange menneskeuger siden, da hun var ung. Der var fred mellem alfestammerne. Nu var det op til andre at passe på underet. Og andre væsner måtte selv passe på verden. Også mennesket og troldungen, der havde hjulpet hende med at nå målet. Og hun håbede det bedste. Havde givet mennesket af sin trolddomskraft, så han nu havde mere. Men trolddomskunst var jo ikke alt. Løste ikke alt.
   Men der var mildhed i luften.
   Og menneskebørnene legede.
   Penny fløj ud for at se på dem. Genkendte den lille pige med det gyldne hår. Hun stod sammen med en mindre pige, hvis hår var lyst, fint og krøllet. Hun lo og vinkede. Undrede sig ikke spor over at se en gammel alfekone.

Drengen, der stod et stykke væk så det ikke. Hans blik var fæstnet på en sten. Det fregnede ansigt var mut. Et stykke væk, bag et hegn, stod en anden dreng. Også mut og fregnet Og ved siden af drengen bag hegnet stod endnu nogle drenge.
   De skævede til hinanden. Og til ham, der lod som om han kun var interesseret i stenen.
   Penny satte sig på en kvist mellem kirsebærblomsterne. Fine blade dryssede ned over børnene. Som sne, men blødere. Blidere.
   En bred mand trådte hen mod børnene:
   "Lad Keith være. Kom og hjælp med at luge ukrudt."
   "Du sagde vi godt måtte lege lidt, far," sagde den mutte bag hegnet.
   "Jamen men ikke med ham - ikke med troldmandens søn. "
   "Han er slet ikke min far," sagde drengen ved stenen. Keith. Han sagde det højt og stirrede trodsigt på manden.
   "Nehej, men din mor er en slem heks," sagde en dreng med et arret ansigt,
   Manden tyssede på dem og vinkede dem hen mod et stykke jord, fyldt med mælkebøtter og nælder.
   Et jag af forskrækkelse for over hans ansigt.
   For der kom Keiths stedfar. Med bløde skridt. På bare fødder.
   "God morgen, Todd," hilste han og nikkede til den sure, brede mand.
   "God morgen," hilste manden, der hed Todd.
   "I er godt nok nået langt med at luge," sagde troldmanden og smilede. Lod vist som om han ikke havde opfanget den dårlige stemning.
   Men Todd så sur ud. Selvom han prøvede at skjule det.
   "Jeg synes vi skal lade børnene lege sammen selvom vi to ikke er så gode venner," kom troldmanden så til sagen. Han så stadig venlig ud. Smilede endda.
   Todd målte den anden mand med blikket.
   "Nå så hjælper du måske med at luge?"
   "Det kan jeg da godt. Det er søndag, men jeg skal ikke i kirke, så jeg kan luge, hvis du skal."
   "Jeg skal ikke i kirke," sagde Todd. Et smil var vist på vej.
   "Nå, men så er vi snart færdige med det stykke jord. Som jeg sagde, har I nået meget."
   Todd smilede. Børnene så på hinanden.
   Lidt efter legede børnene. Sammen. Og mændene lugede.
   Flere kom til.

En fortryllet dag fyldtes dalen med snak og latter.
   Penny fløj tæt forbi troldmanden. Florlet strejfede en vinge hans kind.
   En dag i maj.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 19/05-2014 14:13 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 560 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.