2En nat i Bangkok
Skidtet, historien, templerne, massagesalonerne, floden og bådene... [...]
Blandede tekster · natteliv, skak, kærlighed
3 måneder, 4 dage siden
1Til min elskede
Jeg er lige her · Og du er lige der · Gid det var alt nok · For os, hve... [...]
Digte · livet, reflektion, kærester
5 år siden
1Nu, med mere
Det begyndte som et hoved i begyndelsen · Med abrikostræet · Mulighed... [...]
Digte · eksistentielt, begyndelse, livets gang
5 år siden
3Ethvert ønske, afvist
Ved fontænen · Hvor alle kan skrive om alt · På kanten, en gammel rom... [...]
Digte · tidens gang, erkendelse, eksistens
5 år siden

Puls: 7,4

Publiceret: 1
Afgivet: 5
Modtaget: 2
Juma Kruse (f. 1972)
Han sad altid og kiggede på byen om aftenen, men den var væk, når han vågnede om morgenen.

Den mørkeblå himmel. Bygningerne med havnen og det store hav i baggrunden. Blinklys og signallys fra krydsene, som spejlede sig sløret i den våde asfalt, der gik fra grønt over i gult, og endte i rødt nogle minutter.

Sommerens flimrende varmedis.

Og dagen efter årets første rigtige efterårsstorm. Hele byen var blæst nøgen, og ikke engang træerne dækkede sig mere.
   Når det sneede og byen blev hvid.

Hans øjne var røde.

De bristede først om aftenen, når han kom hjem. Han lod tårerne flyde i en lind strøm ud over det store firkantede træbord inde i soveværelset. På bordet dannede der sig et lille bylandskab af bygninger, veje, og mennesker. Selv en havn, et sort hav og en mørkeblå himmel, skabte sig selv af hans tårer.
   Han slukkede lyset i værelset. Byen lignede noget, der kunne brase sammen hvert øjeblik det skulle være. Så han sad blot tavs i mørket, og betragtede byen uden at røre sig.

Når han vågnede i sin seng dagen derpå, var byen væk.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/06-2014 13:04 af Juma Kruse (Juma) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 186 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.