1Viljens Magt
Hvad er jeg? · Andet end en stærk vilje - · En voldsom vilje · Hvor er ... [...]
Digte
3 år siden
2Min Blå Melankoli
Du kom som den blødeste forårsblæst over de spirende marker · Marts... [...]
Digte
3 år siden
4Nattens sidste stjerner
Nattens sidste stjerner vinker · Farvel · Dagens bløde brise favner · S... [...]
Digte
3 år siden
2At gå fra nat til dag
Natten breder sig over marker og enge · Månen står skarp og kold i ... [...]
Digte
3 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Stig Colbjørn Nielsen (f. 1950)
Fremmed er byen, natten svøber sig koldt om huse og sjæle, tågen brydes af bilernes lygter. Regnvåde gader, genskin fra ruder bag skodder oplyste, fjerne lige her foran mig. Jeg falder ned tungt i caféens bløde røde stole, lugt af snavs og kaffe, drikker min Caffè Latte, eller Caffè Romano, som de lokale her i Cefalù på den provinsielle nordkyst kalder den varme drik; mens de ser den anden vej. Tænker over, hvorfor hvert hus er som vand i strandkantens grå sand og sten? - Videre, jeg skal videre om lidt eller senere mod ukendte mål i denne klamme nat, min macho-blå Alfa Romeo Giulietta QV står kraftfuld klar i regnen. Når alt går godt, så ved jeg det ikke; når alt går galt, så ved jeg det hele. Jeg forstår dig ikke, hvorfor du uden ord kastede vore år sammen fra dig uden videre? - Mine tanker tømmes for indhold og drømme og farver, forgæves forsøger jeg at fange gyldne glimt af os i min brudte erindring. Hvor er mit hjerte? - Tømt for varme og glæde, alt det blide og smukke, du bragte med til os. Pludselig lys i øst, langsomt breder det sig skærende orange langs den forrevne kyst, kaster sig over tingene omkring mig, opsluger mig, tager min kraft, bygger dagens skygger op, åh, jeg græder indvendigt over dine gule rosers torne, ligegyldighedens farveløse utilnærmelighed, musikkens øredøvende stilhed på bjerget, der bærer Tempio di Diana højt hævet over den våde by - vis mig, hvad du gemmer bag uendelighedens horisont, og min sjæl vil favne dig påny! - Kaster bilen brølende ud fra fortovskanten på vej mod det umulige håb længere borte, jeg skal nå det inden, mine tanker indhenter mig.
Forfatterbemærkninger
Version 2

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/11-2014 11:15 af Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 285 ord og lix-tallet er 37.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.