Fremmede Ord


9 år siden 3 kommentarer Blandede tekster drøm ordleg mystik

6Uden titel
Farfar gik fra jernindustri til silkeskærme · Farfar gik op i sømme... [...]
Digte
8 år siden
4Sindet Himmelvendt
Bare lidt solskin · Rart med god modpol til · At slippe endnu en depr... [...]
Rim og vers · tidens gang, drømme, sommer
8 år siden
3Onomatopoietikon
Er bedrevidende min skal, er uvidenhed min æggehvide · Er arrogant ... [...]
Rim og vers · æg, rim
8 år siden
3Plagiat?
Jeg fik mit hovedtjek · af en jumbojet · Det var ikke let · men det er ... [...]
Rim og vers · krise
9 år siden
7Summa Cum Laude(r)
En sælsomt sjælerig spænding · mellem menneskene · De elskendes læsbe... [...]
Rim og vers · spænding, haveliv
9 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Sebastian Winkler (f. 1993)
September 1826

Smøgen ved Strøget, saa første gang de røde Øine. I Hovedstaden laa Tøjet strøget i Møget paa Gaden.

Dengang lovede en Aarvaagen Vaarhare at alle for Fremtiden forholdte sig til de forfordelte Saarbare, de Forrykte, og for højtraabende Borgere. Og saa skulde alt nok ordne sig. En Aarsunge og Kunstner lovede at være Samfundets brodne Kars Vogter, Fremtidens Øienaabner. Maa Øienlaagene aldrig lukke sig. For ellers saa maa Folk atter se deres Tøj flaaet i Stumper i møglugtende Bunker. Og endnu et ungt Barn maa forklare Det forfra for den aandstunge maabende Skare.

September 2015

Jeg ser ham sulte, hulkende. Iført usle klude. På verdens store scene bliver udskuds udbrud buhet ud. Hør dem tude i det skjulte. Endnu et buet sind forskruet af 121 uge i hundene. Alle de vintres sne og slud, har ikke i sinde at slip dem nu. Jeg håber lidt indsigt slipper ud. De er uden for foruden en indtægt, og derfor forbliver de uset.

Jeg ser en fattig mand gå forbi. Det en form for hobby for mig. Ser ham se borgerlige grin, og hvordan de ser ham som en af de enfoldige tosser. Endnu et uset offer for livet i København, så fantastisk ukristeligt, så nemt at forkaste apatisk.

I byen flyder apati fra flaskehalse. Bittersødt som Asti. Til alskens maskebal er de fri for kvaler og empati. De væsentlige menneskemængder der veksler mellem de pæne buketter, ækle væsker, og æsel kæber. Deres medmenneskers hjælp de helst fornægter.

Onkel Danny er pludselig landet bag min pande. Han så så sandelig, både vandet apati og forvrængede billeder af popularitet til det allersidte. I næste nu følte jeg ham. Han talte med sin gamle afdankede og afslappede klang. En stemme født af københavn.

"Lad fanden tage dem"
"Alle de der faldt til patten"
"De sku tage ved lære af dem på spanden"
"Dem på kanten og dem glemt i vrimlen".

"Tag fra de rige, og giv til de fattige",
"Tag fra de fattige og giv til de talrige"
"Lad dem se os alle lige-"

Nu

Fanden løs i Laksegade
Forfatterbemærkninger
En rimende tekst, skrevet i replikker, hele- og halvsætninger. Et eksperiment, nogle tanker?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/11-2014 20:10 af Sebastian Winkler (Aeio) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 348 ord og lix-tallet er 32.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.