2Lygten
Som en lygte med hjørner · der drejer · har jeg set · små · forandringer.... [...]
Digte
15 timer siden
3Konsekvens
Kan du høre sangen · bag panelet · en dyb stille hvisken · der sniger s... [...]
Digte
4 dage siden
8Langsom
Langsom · dropper ud · falder fra i · knastørt kedeligt trakasseri · uden... [...]
Digte
13 dage siden
6Smukke linjer
Der er en linje · gennem sorg · en stille lyd · af · dengang alt var · ande... [...]
Digte
1 måned, 5 dage siden
4Ræk mig mine briller
Ræk mig de dage · der bidrog · lærte og tilføjede viden og varme. · Hæl... [...]
Digte
1 måned, 9 dage siden
3Konfronter
Jeg vil · lade være · undgå alle huller · skære mig fri · anholde mistænk... [...]
Digte
1 måned, 11 dage siden
3Mørkt rugbrød - Kapitel 2
Nervøsitet er ingen sygdom. Måske er der en rysten i stemmen, en ... [...]
Romaner
1 måned, 11 dage siden
1Stille stilhed
Stille ord · i øjnene · bag min ryg · i en snæver vending · altid · det sam... [...]
Digte
1 måned, 14 dage siden
2Liv eller død
Bøgen springer ud · eller · gør den? · Ilten fylder luften · eller · gør de... [...]
Digte
1 måned, 16 dage siden

Puls: 80,8

Publiceret: 18
Afgivet: 102
Modtaget: 80
Ulla Hexibru (f. 1956)
Da jeg vågner, står der en buket blomster på mit natbord. Det er godt nok påskeliljer med deres drillende hoveder. Blomsterkummens syndere, som jeg egentlig havde glemt alt om, synes at genopstå. Bare tanken gør mig svimmel. Jeg drejer forsigtigt mit hoved den anden vej, ind i udsigten til et par nydelige dameben. Den blomstrede kjole dækker knap nok knæene. Fødderne er bare i de lette sandaler, tåneglene er smukt rundede og malet i en blød rød farve. Mine øjne søger med en kraftanstrengelse opad mod personens ansigt. Det ligger lidt i skygge, så konturerne træder kun langsomt frem. Et smalt blegt ansigt, omkranset af langt mørkt hår. Kort spekulerer jeg over hvem det mon er, indtil stemmen bryder rummets stilhed, lidt skinger i det høje toneleje, altid stakåndet. Det er min søster Marianne

"Hej", siger hun: "du er vågen.Vi har været bekymrede."

Jeg løfter hånden til en mat hilsen. Hvem pokker er vi? Har hun mon giftet sig, og fået børn på rekordtid? Lige nu, har jeg faktisk ikke lyst til at snakke med hende. Min trodsige lillebrorrolle knurrer, med skarpe tænder og spydige bemærkninger på læben: Det er ikke den slags genforening, jeg har ønsket mig, liggende som en svagelig grøntsag i en hospitalsseng.

"Hvad vil du?" Jeg sætter mig kampberedt op i sengen, mens svimmelheden tager til, i hovedet.

"Se til dig Simon", stemmen er svagt pibende.

Jeg vil fange hende som en mus, og nedlægge hende som mit bytte: "Hvis det er pengene, jeg skylder, du er kommet efter. Så har jeg dem her. Du kan få dem aldeles omgående".

Jeg trykker på kaldeknappen med min venstre hånd. Sveden pibler ned over min pande, mit hoved værker, og en begyndende kvalme sætter ind. Rod tænker jeg, forbandet rod. Skrid, smut, forsvind. Mine hænder krammer hårdt om dynen.

En sygeplejerske stikker hovedet ind: "Er der noget galt", spørger hun venligt.

"Ja", hakker jeg tilbage: "Jeg skal brække mig".

Den sure grønne galde løber af mig i en lind strøm, efter hver sammentrækning af mit mellemgulv. Det stinker og smager præcis af hvad det er. Sygeplejersken forlader rummet med den fyldte metalbakke, og kommer tilbage med et glas kold saft, som langsomt dulmer og overdøver den sure smag, og krænger min mund tilbage i normal stilling. Stille og brødbetynget skæver jeg i min søsters retning. Hun sidder stift på den hårde plasticstol og glor ned på sine fødder. Det kan jeg godt forstå.

"Patienten skal have ro", sygeplejersken ser hvast på hende.

Jeg svarer, det skylder jeg vist, omstændighederne taget i betragtning: "Vi skal lige sige farvel".

Alene igen undskylder jeg: "Det var ikke min mening, det kom bare over mig. Du ved hvordan det er!"

Hun ser tilbage på mig, øjnene er store som tekopper. Måske sidder hun også på en skattekiste?

"Nej", svarer hun: "Jeg ved ikke, hvordan det er. Men jeg kan se, du har det skidt. Måske har du fået en skade på hjernen efter dit uheld. Far og mor er ikke meget bevendte, de er der jo aldrig. Altid bare ude og rejse. Det ved jeg, hvordan er. Vi to bør stå sammen. Pengene kan jeg godt bruge, men det er altså ikke det vigtigste.

Jeg vil svare kaste ord tilbage, de står i kø som listende regndråber. Hun lægger sine bløde fingre mod mine læber, under øjnenes tindren breder et smil sig langsomt til hendes mundvige. Magiske minutter af ro spreder vingerne. Jeg løfter forsigtigt min hånd og griber hendes. Mødes vi igen? Ja, det gør vi her, ordløst i stilheden med en hvid dyne mellem os.
Forfatterbemærkninger
En slags fortsættelse af Jeg har set en engel/jeg har set en engel,men ikke i dag. Hovedpersonen er røget på hospitalet, efter et fald mod en blomsterkumme hvor han slog hovedet. Jeg synes den står meget fint som en kortprosa der fortæller noget om en brors og søsters forhold. Hvad synes du som læser?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 14/12-2015 14:00 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 596 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.