2En nat i Bangkok
Skidtet, historien, templerne, massagesalonerne, floden og bådene... [...]
Blandede tekster · natteliv, skak, kærlighed
2 måneder, 28 dage siden
1Til min elskede
Jeg er lige her · Og du er lige der · Gid det var alt nok · For os, hve... [...]
Digte · livet, reflektion, kærester
5 år siden
1Nu, med mere
Det begyndte som et hoved i begyndelsen · Med abrikostræet · Mulighed... [...]
Digte · eksistentielt, begyndelse, livets gang
5 år siden
3Ethvert ønske, afvist
Ved fontænen · Hvor alle kan skrive om alt · På kanten, en gammel rom... [...]
Digte · tidens gang, erkendelse, eksistens
5 år siden
1Det skal ikke være nemt
At træde naturen af · Danse mod granens rand · Leve rundt om den ande... [...]
Digte · eksistentialisme, livsanskuelse, anderledes
6 år siden

Puls: 7,4

Publiceret: 1
Afgivet: 5
Modtaget: 2
Juma Kruse (f. 1972)
Atjuuii, sagde min næse og mund samstemmende, da jeg sad i bussen. Jeg gjorde mig med det samme parat til det næste nys. I hele min næses historie er det sjældent den har nyst færre eller flere end to gange. Jeg tænkte, at det kunne være en måde at starte en bog på, og følte med ét begyndelsen af Kunderas Udødeligheden i hele min krop. Et nys bliver til. Et menneske bliver til. En bog bliver (måske) til.
   Atjuuii, sagde det igen og jeg tørrede diskret min våde hånd af på ryggen af sædet foran mig.

Jeg er pisse ligeglad med om det jeg skriver er kunst eller ej, når jeg skriver. Det er enerverende at tænke på. Ganske vist er jeg overhovedet ikke i tvivl om, at begrebet kan og skal kunne indkredses objektivt, for at det giver nogen mening. Hvad fanden skal vi ellers med kunsten? Men det må komme bagefter. Ordene må strømme eller nænsomt bevæge sig ned på papiret. Er det overhovedet muligt at forholde sig objektivt til sine egne ord? Selvfølgelig er det ikke det. Til gengæld er det bidende nødvendigt.

Atjuuii, er en besynderlig måde at indlede en bog på. Hvad skal den handle om? Skal der overhovedet være noget indhold i den?
   Kan man lave en bog, der kun er form?

*

Hun spurgte ham, hvad han hed. Han skrev det ned på et stykke linjeret papir. De flossede bogstaver skræmte hende væk.

*

JumaKruse (skrevet på maskine så ingen bliver forarget)

*

Selvom jeg bruger jeg-fortæller er det selvfølgelig ikke mig
   (sikke noget sludder...)

*

Lad pinen begynde:

Atjuuii, sagde min næse og mund samstemmende. Jeg ventede det næste nys og gjorde mig parat til det næste. I hele min næses historie er det sjældent den har nyst færre eller flere end to gange. Atjuuii, sagde min næse igen og jeg rejste mig for at gå over til håndvasken med mine våde hænder.
   Atjuuii, sagde det igen og jeg bed mig forskrækket i tungen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/04-2016 23:45 af Juma Kruse (Juma) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 332 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.