6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 19 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
8 måneder, 28 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 23 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 11 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden
3Huset
Husets skraldespande indeholder · boks-vine ikke sorteret i rette s... [...]
Digte · livets smerte, moderne samfund, magi
1 år, 1 måned siden
3Visdom
Alderen tager til · kroppen på retur · fri for jagt og accept · højlydt... [...]
Digte · selvværd, eksistens, identitet
1 år, 1 måned siden

Puls: 8,5

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Afholdsbevægelsens Ambulatorium står der på skiltet. En pil viser vej.

Fineste krystal og adelig var hun, Rødvinsglasset. Tillige smukt, elegant og meget skrøbelig. Sårbarheden var ikke til at tage fejl af. Det havde været en overvindelse af uhørte dimensioner at stå her. Det havde krævet flere glas St. Emillion Grand Cru 2010.
Stille henvendte Rødvinsglasset sig i receptionen... klingede forsigtigt...så tonen ikke blev for skinger.

I Receptionen sad et par sunde mælkeglas. Det mest kraftige rejste sig og åbnede lugen. Smilede og imødekommende.
Velkommen...hvad kan jeg hjælpe med? sagde Mælkeglasset. En fin aromatisk duft af økologisk sødmælk kom Rødvinsglasset i møde. Ikke just noget der bekom hende vel. Rødvinsglasset forklarer, at hun har en aftalt konsultation.

Så må jeg bede Dem tage plads i venteværelset, og De vil blive kaldt ind, svarer Mælkeglasset.

Rødvinsglasset lister næsten lydløst ind i venteværelset og sætter sig i nærmeste stol. Sådan lidt på afstand af de andre ventende. I den nærmeste stol sidder en kraftig herre, Hr.Whiskyglas. Han nikker.

Whiskyglasset var en damernes ven. Han så straks skønheden. Han rømmede sig.

Nå da ... Velkommen skønne, siger han med en stemme så dyb og rusten. Der var en duft af Enebærrøget omkring ham. Han var fremstår stadig noget fugtig og havde et gyldent skær over sig.

Rødvinsglasset rødmer let og mærker en eftersmag af noget glemt. Lidt frembrusende synes hun nok.

Duften af Enebær, Røg og Malt tænder en længsel. Hun smilede forsigtigt retur.

Det var dråben for Whiskyglasset. Straks flytter han sig helt tæt på hende og det med sådan en fart, at hun måtte undvige et sammenstød med hans kraftige glas.

De andre glas vender sig nysgerrigt mod dem. Det var tydeligt at se, at her var samlet klienter fra alle samfundslag.

Der var Champagne-, Cognac-, Hvidvin-, Snaps- og Ølglasset. Der var to Hvidvins glas.

Ølglasset var en munter herre også temmelig bramfri. Nu skulle der ske noget. Med rusten Pilsner stemme,som om han stadig sad på værtshuset blandt venner.

Hvad er galt?... vi har et alkoholproblem ... ikke noget at fylde op med ... , Ølglasset griner højlydt af sin joke.

De andre stemte i. Det var så forløsende dejligt.

Rødvinsglasset grinede ganske forsigtigt, for ikke at springes. Han har en pointe, tænkte hun.

Fru Rødvinsglas... vil De komme ind, Ambulatorie lægen står i døren og vinker hende til sig. Lægen var et velvoksent Brandyglas.

Det skal nok gå godt, tænkte Fru Rødvinsglas.

Nikkede farvel til de andre og forsvandt ind bag lægens dør.
Forfatterbemærkninger
Skrevet på nattevagt. 4.7.2016 / Poul Brasch

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/07-2016 18:58 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 413 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.