Bymosaikker


6 år siden 6 kommentarer Digte bymosaikker billeder dagligdag

3Voksen barnlig eller
Skrevet torsdag den 27. oktober 2022, Brøndby. · Det afstedkommer e... [...]
Digte · følelser, forvirring, fakta
1 år, 5 måneder siden
1Derfor
Mandag 18. april 2022, Brøndby · Nu er det os som forstår, · hvorfor ... [...]
Digte · årsag, druk, selverkendelse
2 år siden
5Afmagt
Torsdag 25. november 2021, Brøndby · Jeg mindes dig mindre som seku... [...]
Digte · afmagt, kollegaskab, følelse
2 år siden
2Fuld af liv
Torsdag 18. november 2021, Brøndby · Kender du til den savn, den dy... [...]
Digte · fuld af liv, kollegaskab, følelse
2 år siden
4Uden ord
Lad blot sekunderne tikke tavse afsted, · for alt i verden hvor vil... [...]
Digte · uden ord, kollegaskab, følelse
2 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Knud Kjølhede Petersen (f. 1970)
Februar-Tirsdag 2. april 1996, Lyngby.

Jeg vandrer på gaden. Mennesker i flæng færdes i klynger.
Den gamle og damen med den slidte hat. Musikanten der spiller. Synger?
Manden med molesteret mund i sit slidte 20'er jakkesæt. Med plet.
Én med kasketten vendt forkert. På hoevdet. Joggingtøj. Tyggegummi. Autonom? Hiphopper?
Vinterkulde. Tavshed. Larm fra bilerne. Hvor ér lyden blevet af. Fugle?
De fede duer der kagler.
Bilerne der oser. Os? Ud i luften. Kapitalismen renser samfundet for utøj. Komøg.
Bilrudernes glans. Sikke en dans. Kampviljen flenser. Livet er rundet. Føj.
Og en kalket hvid stribe er tilbage. Regelmæssig rolig og støt.

Den unge kvinde der går. Forbi. Caféen der dufter og jeg nyder duften.
StorCenteret der lukker og drømmen røg i grøften. Vejen gennem byen. Snøften?
Nyder glatheden barskt.
Attachemappen lyser op. Slipset hænger vinkelret. Ølmave? Nej? Strømlinet? Ja.
Og lige fliser afmålt som firkantede øjne der stirre på een. Bare sten. Men de stirre på een.
Forbi Fredgaard. I fjernsynsreklamer. Bag caféens ruder.
Jeg går. Ned af gaden. Skyerne hænger.
Prisen ér 8,95 på surbrøddet hos bageren. Køber det. Nødtørftent.

Ved Café Fodkold og på gaden ses folk der spiser.
Murene er trætte. De gamle sten er i forfald. Træernes blade blafre bevidstløse i vinden
Solen skinner pr. behov.

Mosaikker af mennesker. Mosaikker af sten. Bymosaikker. Og folk der kigger.
Forfatterbemærkninger
Et blik gennem 2800 Kgs. Lyngby - skrevet da jeg var 26 år.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 05/03-2018 20:09 af Knud Kjølhede Petersen (knudkp) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 222 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.