Vejen Hjem


5 år siden 2 kommentarer Kortprosa døden magtesløshed erkendelse

4Ensomhed forgår
Kæmp for hvad du har kært. · Også selvom det virker svært. · Hold ild... [...]
Digte · næstekærlighed, nærhed, kæmp
8 dage siden
5Sind og sjæl
Sorg binder mig på sind og sjæl. · Uden dig er jeg intet alligevel.... [...]
Digte · livsrefleksion, gudstro, sorg
13 dage siden
6Ukrudtets Moder
Ukrudt alle vegne; · så meget at man må segne. · Kultivere jord, · at n... [...]
Digte · krisehåndtering, frustration, jord
15 dage siden
2En glød en gnist
Din sjæls skønhed både her og hisset. · Din kærlighed er unik som i... [...]
Digte · hjertevarme, taknemmelighed, erkendelse
22 dage siden
3Dybdernes Dørtrin
Du fandt mig på Dybdernes Dørtrin. · En sjæl i armod med sorgen og ... [...]
Digte · anerkendelse, hjertevarme, håbefuld
22 dage siden

Puls: 93,2

Publiceret: 28
Afgivet: 100
Modtaget: 77
Daniel Stege Lindsjø (f. 1979)
Han kiggede ud over horisonten, mens solen skinnede.
   Han huskede hvordan de havde leget, på legepladsen fulde af håb for fremtiden.
   En fremtid han nu var ene om.
   Han huskede dem i skolen.
   Hvor ville han gerne have sagt så meget til dem.
   Han vidste jo godt at de stadig var der.
   På et eller andet plan.
   I en anden form for eksistens.
   Men de var adskilte.

De tider der engang var var alt han havde tilbage.
   Gud ville ikke vise ham vejen hjem men han kendte den heldigvis selv.

Hvor mange gange havde han ikke bedt det bedste han vidste.
   Nærmest utrætteligt den samme bøn: "Tag mig hjem. Hjem til dem, som er gået i forvejen Herre!".
   Lige meget hjalp det, for han var her stadigvæk!
   Sålænge han var fanget i denne krop ville han ikke være fri.

Han kiggede med misundelse på fuglene og tænkte: "Dem lader Du flyve frit hvor end de vil! Men mig holder du kun i live."

Hver en øre skulle han tælle af det usle forråd. Som han hver måned fik i almisse af systemet.
   Men de hundrede eller måske tusinde ansøgninger han havde sendt var ikke en eneste blevet til et job.
   "Ægte frihed er at der ikke er grænser for hvor meget jeg kan tjene og investere."
   Sagde han med opgivende stemme til sig selv.

Ægte frihed ville være at få det som man ville have det. Uden at skulle være afhængig af andre.
   I udlandet kunne man som de sagde: "Rent a gun and buy the bullet!".
   På den måde slippe fri. Hvis det var det man ville?

Han havde altid beundret de store Zen-mestre. At have den grad af kontrol over sit eget liv.
   De kunne sætte sig i meditation og bestemme om de ønskede at gå bort.

Men nej her var han...
   Jobcenterets slave på denne store galej imens han drømte om at være Cæsar.
   Jo han kunne da med møje og besvær klatre op i masten og spejde ud over det oprørte hav.
   Han kunne hoppe ud over rælingen og måske være så heldig at drukne men dø en smertefuld død!
   Der var intet glorværdigt over hans liv?

Ville han nogensinde finde Vejen Hjem?

D
Forfatterbemærkninger
https://youtu.be/2McVxVLMRZI

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 19/03-2019 15:56 af Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 368 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.