2På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
14 timer siden
4Langt fra
Uden at røre · helt uden · hud · griber ingen ud · nej, der er ingen · der ... [...]
Digte
4 dage siden
4Lygten
Som en lygte med hjørner · der drejer · har jeg set · små · forandringer.... [...]
Digte
10 dage siden
3Konsekvens
Kan du høre sangen · bag panelet · en dyb stille hvisken · der sniger s... [...]
Digte
14 dage siden

Puls: 84,7

Publiceret: 18
Afgivet: 99
Modtaget: 79
Ulla Hexibru (f. 1956)
Panelerne er dystre mørk blå. Hun har aldrig tænkt over det før nu.
   Himmelblå alarmberedskab.
   Hun hoster og synker en smule spyt. Så trykker hun på knappen. Sengen bevæger hende op i siddende stilling.
   Hun kan se ud på en parkeringsplads med træer.
   Over dem er der en lille stribe himmel synlig. Hun sukker.
   Derude og deroppe.
   Himlens toppe blæser frem og tilbage, en lille fugl flyver forbi, bryder dagen.
   Hun hoster igen.
   Drejer ansigtet mod døren.
   Den er lukket altid lukket.
   Privatliv hvem har ikke brug for det.
   Det betyder så at den grå dør, er udsigten til den anden side. Det er ikke noget hun fortryder. Hun har himmel og trætoppe. På alle årstider. Altid.
   Så længe har det varet, at hun har glemt hvornår det startede. Anemoner ser hun for sit indre øje. Duften af muld og blomster er desværre gledet bagerst i erindringskøen. Her lugter medicinsk kemisk, og alle bærer kitler, med navneskilte skrevet så småt, at hun ikke kan læse dem. Ubetydeligt i den store sammenhæng.
   Om hun begriber hvorfor de aldrig giftede sig. De elskede jo hinanden han og hun.
   Hun husker hans blik. Det sorte i alt det brune, genskinnet i hans brilleglas. Den bløde bue da han bøjede sig og kyssede hende.
   Nok ikke en lovestory til ugebladene. Den lykkelige udgang udeblev, men en blød pude i nakken, og måske en god bernaisse til middagen findes.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/04-2019 15:03 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 234 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.