6Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
5 dage siden
2Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
9 dage siden
6På bølger
Som · hud mod hud · uden dissonans · glider vi gennem nattens græs · de g... [...]
Digte
18 dage siden
5På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
22 dage siden

Puls: 74,3

Publiceret: 18
Afgivet: 93
Modtaget: 83
Ulla Hexibru (f. 1956)
Her er så stille, kun regnens dryp lyder på taget. Dryp, dryp, dryp. Det er et tagpaptag. Hendes far lavede det, for ti år siden, inden han blev syg. Hun tænker altid på ham når det regner. Dengang var hun stadig sur på ham. Det er svært at forstå nu så mange år efter.

Han blev en skygge, skrumpede til ukendelighed og forsvandt til sidst.

Den fraværende far vendte først tilbage, da hun var blevet voksen. En dag stod han foran hendes dør og bankede på. Hun lukkede ham modstræbende ind og gav en kop kaffe.

Han ville så meget, hun ville ingenting. Han havde jo aldrig været der. Skulle hun så for alvor tro, han ikke ville forsvinde igen? Nej vel. Han fik en flise, en kant, en lille flig. Og han hagede sig fast som en igle. Skrev små hyggelige kort, når han var ude at rejse, sendte gaver til jul og fødselsdag, dukkede uanmeldt op når han lige var i kvarteret, snedkererede hende et spisebord, og passede hendes potteplanter og kat, når hun var på ferie.

Da hun købte kolonihaven, var han begejstret: "Vi havde også kolonihave, da du var lille, husker du det?" Lo han.

Vagt mindedes hun, et sort træhus med hvide vinduer, men også lyden af far og mor der skreg af hinanden. Hvordan kunne han glemme det?

Hun spurgte ham aldrig, hvorfor han var væk så længe. Men da han døde, spurgte hun sin mor.

Han havde haft travlt med sin nye familie.

Ja, hun blev skuffet over svaret, og spurgte derfor ikke ind til mere.

Tagpaptaget, han gav hende som indflytningsgave, siger måske mere end mange ord.

Regnen trommer. Dryp, dryp, dryp, lyder det på taget.

Det er hendes far, der banker på.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 12/07-2019 09:28 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 291 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.