Et andet sted


4 år siden 4 kommentarer Kortprosa magtesløshed livsanskuelse forhold

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 23 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 2 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 27 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 15 dage siden

Puls: 8,3

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Bonderøven løber over skærmen.
   Jeg er vild med ham.
   En anelse misundelig, på den gode måde, over hans meningsfulde, frie, gør det selv liv.
   Han har skudt papegøjen... virker og lever som han holder af og får penge for det.

Sidder ved sengekanten og holder min Mor i hånden.
   Mor har sin bamse i favnen. Af og til slipper hun min hånd og stryger mig over kinden.
   Der er ingen dialog og det behøves heller ikke ... Bonderøven taler i et væk.
   Bare sammen.
   Vi ved det godt, men der er ingen panik.

Har siddet mange timer sådan.
   Af og til giver jeg Mor en lille sjat øl i et plastik medicin bæger. Væske og en smule næring. Mor kæmper med, at få det styret den rette vej ned. Hoster, det er ikke nemt.
   Jeg gaber. Undskylder og smiler til Mor. Det er hårdt og trætende, at forholde sig fysisk passivt.
   Har også været på nat vagt, så er lovlig undskyldt for det evindelige gaben.
   Trænger til søvn. Det har stået på nogle dage, hvor jeg har hastet ind til Mor.
   Håber, at hun er i bedring, men der er ingen ændring.
   Mor er træt.

Hovedet bliver tungt og halsen bøjelig. Nikker og lige ved at falde hen, men vågner op, forskrækket. Et glas koldt vand indenbords, og skyller efter med lidt gammelt kaffe. Der er vist intet at gøre, andet få sovet.

Overgangen og hvor længe, har jeg ingen erindring om. Faldt bare i søvn, i stolen ved siden af sengen.
   Vågner op med et sæt. Der er så stille, noget mangler.
   Mor ligger med sin bamse i favnen.
   Hendes træge vejrtrækning er ophørt.
   Hun er ikke her, men et andet sted.

Jeg vidste det, hun vidste det. Ingen drama, men jeg er lige blevet forældreløs.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/08-2019 00:30 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 296 ord og lix-tallet er 18.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.