Fugle flyver højt 5


2 år siden 4 kommentarer Kortprosa

3Muld
Jeg har lyst til at · grave i muld · grave efter orm · det nye grøn · liv... [...]
Digte
6 dage siden
6Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
13 dage siden
2Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
18 dage siden
6På bølger
Som · hud mod hud · uden dissonans · glider vi gennem nattens græs · de g... [...]
Digte
26 dage siden
5På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
1 måned, 1 dag siden
4Langt fra
Uden at røre · helt uden · hud · griber ingen ud · nej, der er ingen · der ... [...]
Digte
1 måned, 4 dage siden

Puls: 81,7

Publiceret: 18
Afgivet: 87
Modtaget: 78
Ulla Hexibru (f. 1956)
Han ser billeder, lukker øjnene og skaber alt indeni, Små film, historier der lever. Det er som at være der selv. Han går ned ad gaden, gennem byen på en søndag, kirkeklokken ringer. Der er stille på sådan en formiddag. Han når parken med bolden under armen. En svag vind blæser i ryggen, som om nogen klapper ham. Han smider bolden og løber ud i græsset. Han er en glad dreng, det er en god dag, i hvert fald lige nu, lige her i solen. Han sender bolden i en smuk bue, op mod det gule. Halvvejs blændet, står han tilbage indtil han igen kan se. Der et stykke fra ham er far "Hej Jonas", råber han: "spark nu".

Han returnerer bolden med stor kraft. Hans far fanger den og holder den ind mod kroppen. Jonas løber ham i møde. Hånd i hånd går de gennem gaden. De passerer skolen: "Der gik jeg også", siger far: "Min lærer hed Otto Hansen"
   Jonas krammer fars hånd, den er meget varm, som en radiator eller en kogeplade: "Far skal vi ikke snart hjem".
   Jonas slipper fars hånd og sætter sig på bænken, hans fødder svæver over jorden, han roder i sin ene lomme og trækker en krøllet pose frem, der er en lakrids tilbage, han putter den i munden og sutter langsomt på den, mens han studerer far. Fars næse er stor og lidt skæv: "Din næse er skæv", han peger.

"Ja", svarer far: "Jeg faldt af min cykel, og den brækkede"

"Var du på hospitalet"
   "Ja, jeg var en vild dreng, jeg kom tit til skade".

"Jeg passer på", Jonas sutter på sin lakrids. Fars sorte hår er som natten, og det skinner næsten ligesom hans blanke jakke. "Mor siger du er død", Jonas studerer far.

Fars ansigt vrænger og blegner, så rejser han sig: "Vi ses", siger han. Så går han med hurtige skridt ned ad gaden, han laver ingen skygge men bolden ligger stadig på bænken ved siden af Jonas. Jonas rejser sig. Han går op mod legepladsen mens han spiller med bolden, han leger mens mor er i kirke, søndag er altid meget stille. Mor er også stille om søndagen. Om søndagen lever far. Far er meget levende. Jonas rør ved ham, og de snakker.
   "Far", siger Jonas: "vil du med hjem?"

Far klapper hans kind: "Det kan jeg desværre ikke".
   Jonas har lyst til at græde, men han gør det ikke, ikke når far er der. Men måske søndag aften når han kører rundt på sin cykel.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 25/09-2021 20:11 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 420 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.