At gøre en lang historie kort


2 år siden 2 kommentarer Kortprosa erkendelse fortid fremtid

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 18 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
8 måneder, 27 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 22 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 10 dage siden

Puls: 8,7

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Han sidder ved det gamle spisebord. Arvegods.
   Ser ud over hele stuen, fyldt op med disse møbler som samlet var en stadsstue på en nordjysk storgård, i en fjern fortid, Møblerne blev reddet ud af hovedhuset, før det brændte ned. Nu står de i København, 160 år efter. Han tænker, at stuen er lige dele: En klods om benet, en historie om hans familie, slægt følger slægt. Nu bekymrer det ham, at han selv er kommet godt op i årene og hvem skal arve stuen efter ham. Han ved ikke hvem der kærer sig om historien eller hellere lever et - køb nyt, smidt ud IKEA liv. Børnene er ikke til sådan noget gammelt.

Hælder en kop kaffe op. Løfter koppen op til et tankefuldt ansigt, imens han mumler:
   "Det kunne være, at når jeg nærmer mig kanten og hvis jeg stadig er i stand til at bevæge mig og have en selvstændig tankerække... så skulle jeg afslutte møblernes lange rejse, sammen med mig".
   Slubrer i kaffekoppen. Han ser ned i koppen, som var det dens skyld. Løfter ansigtet og øjenene har en indre glød.:
   "Måske skulle jeg brænde os af... denne verden er ligeglad med håndværk, arv og historie!"

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 03/02-2022 08:47 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 201 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.