Søndage


2 år siden 2 kommentarer Kortprosa dag skilsmisse livsrefleksion

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 25 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 4 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 29 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 17 dage siden

Puls: 8,2

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Ved ikke rigtig hvorfor, der er ikke en entydig forklaring, mere en samling oplevelser, der gør søndage til de de er.

Da jg var dreng gik jeg i skole om lørdagen. Ofte blev der lagt termin prøve på denne dag. Så kunne jeg bruge søndagen til at spekulere over resultatet, indtil jeg skulle i skole igen mandag.

Når det dengang var ugens eneste hviledag, så var det frygteligt anstrengende, at gøre den til hviledag. Mange gange faldt man i søvn af ugens udmattelse.
   Meget skulle nås, når ens uge gik op i skole og arbejde. Mest af alt var søndage familie dag og store frokoster hos bedsteforældrene.

Da jeg var flyttet hjemmefra, arbejdede jeg i butik og altid om lørdagen. Dengang var der tilgengældt butiks lukket om søndagen. Så lørdag aften var jeg med venner og sov ofte tømmermands søvn om søndagen.

Blev en gift mand, med hus, børn vovse og Volvo. Meget skulle lige ordnes i haven, svigerforældrene kom forbi, i skoven med hunden og konen bagte surdejs rugbrød. Søndag blev ofte en meget flittig dag.

Da jeg blev en skilt mand og blev weekend Far, skulle der ske så meget i de weekender. Pludselig skulle børnene afleveres til deres Mor og tomheden blev total.

Nu er søndage en dag som alle andre. Hviledag status er blevet til døgnåbent. Nu er det blevet virkelig en kunst, ikke at handle og gøre hverdags gørtemål. Finde tid til vennerne, familien, naturen, så dagen ikke ender foran computeren, fjernsynet, med cola og andet elendigt fastfood.

Nu er jeg en moden mand. Søndage kan være hårde, når familien er langt væk og nogen er gået helt væk.
   En grad af ensom kan komme over en på sådan en dag.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/02-2022 21:51 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 286 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.