Alt er okay


2 år siden 4 kommentarer Kortprosa erkendelse selvrefleksion sindet

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 25 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 4 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 29 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 17 dage siden

Puls: 8,2

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Den sorte MoccaMaster spreder morgens mest opmuntrende duft ud i hjemmet.
   Fra badeværelset bevæger duften sig indbydende forbi næseborene og tandbørstningen holder inde for en stund.
   Nynner sagte, imens hans nøgne krop bevæger sig fra badeværelse til stue. Radioen tændes. Ud springer krigens rapportager. Han er holdt op med at følge med. Nu pr. automatik: Hører intet! Øregangende venter kun på letfordøjelig popmusik, noget at klæde sig på til. Går ind i soveværelset. Det store spejl, viser hel figur. Ser på sig selv, vender og drejer sig. Tager fat om sine ædlere dele... kroppen stadig okay... ikke som før, som engang...bare anderledes. Stadig uden tøj på, ud i køkkenet. Hælder en kop kaffe op, med en sjat skummet. Dufter til den før første slurk tages med forsigtighed. Ser ud af vinduet. Forår. Ser Husskaderne mobbe de små spurvefugle... Flagvimplen står vandret.
   Kaffen gør godt. Filterkaffe, er bedst.
   Med kruset i hånden, står han ved skrivebordet. Læser de øverste blade på de papirer, der ligger arrangeret på bordet. Nu kom der endelig en popmelodi. Foran spejlet ifører han sig noget nærmest sommerligt. Det fik han lyst til. Lufter ud, reder seng, tjekker husets rum. Smukt hjem jeg har.
   Alt er okay.
   Låser hoveddøren.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/03-2022 10:24 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 203 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.