Buller Betalæser og Gerda Grøn



0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
13 dage siden
1Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
19 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 7 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 5 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 16 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 21 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
11 måneder, 21 dage siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
1 år siden
3Duellen
Vinden hvisker om forandring,. · Ikke alle i Tydanien kan høre det,... [...]
Blandede tekster · oprør
1 år, 6 måneder siden

Puls: 44,9

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 6
Pia Hansen (f. 1958)
Buller Betalæser (B.B) Altså det her afsnit, ikke::

Hun hed Anna og 17. august 1664 fyldte hun 25 år. Samme dag var der marked, og det ville hun gerne med til, for det var så kedeligt at være gift med en smed og passe hus og barn. Det gjorde det ikke bedre, at svigermor også boede der.

Det er for kedeligt.-

Gerda Grøn (G.G) Nå? Jamen, jeg prøver at skrive det om. Ringer tilbage.

Syv uge , nedbidte negle og nedslidte taster senere.

(G,G) Nu har jeg skrevet det om, Hør lige her:
Hanen galer, men Anna trækker dynen op over hovedet. Hun orker ikke en ny dag med syltning, bagning, barnestøj og brok. Hun mærker en hånd på ryggen og det isner gennem hende. Teddyss stemme buldrer: "Stå op. Vi skal jo til marked i dag." Marked? Langsomt trænger ordet ind og hun føler sig pludselig glad og frisk.

(B.
b) Det går måske for hurtigt? For mange temaer? Og hvor foregår historien? Hvilken tidsalder.?

(G.G) Ha, jeg kan da indsætte, at Anna trækker benene op under sig i alkoven. Så er vi tilbage i tiden. Ikke? Så er den ged på plads- Altså ikke i alkoven, men sådan mere metaforisk - eller hvad det kaldes.

(B.B) Ja, det er lidt bedre, Men i gamle dage, var der ingen, der hed Teddy, Teddy er et kælenavn for Teodor, ved jeg-

(G.G) Nå, men så kalder jeg ham Olfert. Er du så glad?

(B.B) Om jeg er glad? Jeg kommer jo bare med mim mening. Du bestemmer jo selv, om du kan bruge den

(G.G) jamen, jeg er da glad for, at du har læst historien.- Og at du kan lide, jeg kalder ham Olfert,

(B.B) Ja, det er et lidt mærkeligt navn, men lad gå. Så er der lige det med temaet-Hvorfor farer Anna sammen ved berøringen? Er Teddy - nåeh nej, Olfert - ikke god ved Anna?

(G.G) Jo øh, sådan for det meste, men læs nu videre, så uddyber jeg. Eller skal jeg undlade den sætning? Det kan jeg da godt, men når Anna så på side 27 fortæller,at Olfert somme tider er hård ved hende, så synes du måske, jeg skulle have nævnt det tidligere?

(B.B) Jeg har nok alligevel glemt det ,når jeg når til side 27. Men jeg tænker egentlig mest på noget:
Hvorfor skal I egentlig læse om hende der Anna og hendes oplevelser?


(G;G) Jo altså fordi, hun er anderledes end de fleste kvinde i hendes verden (altså ikke ugebladet af samme navn). Hun vil hellere skrive og læse end at være husmor. Hun er vist lidt af en drømmer og tilmed introvert-

(B.B) Ikke særlig originalt.

(G.G) Nå, men hun er i fare for at blive brændt som heks.

(B.B) Slet ikke originalt!

(G.G) Nå, men hun møder en spåkone, der kommer med en mystisk spådom og hun kan måske mere, end hun selv ved.

(B.B) Nårh, nogett med, at hun møder en mærk mand og får en lys fremtid?

(G.G) Nej - eller øh - hun møder i hvert fald en dreng med blå øjne og nogle siger, han er en dæmon...Nå, der vågnede du lidt op.

(B.B) Gaab. Men børn og unge vil nok sluge den historie, smiler du sødt.

(G.G) Den er ikke skrevet for børn, men jo jo, der er fantasy-elementer i den.

(B.B) Alle skriver fantasy. Det undrer mig.

(G.G) Nå, det er ikke noget for dig? Og nu troede du altså lige, det var en historisk roman, du kunne gennemhulle med al din viden om Danmarkshistorien. Synd for dig, for den udspiller sig altså slet ikke her på Jorden, at du ved det!

(B.B) Altså hvis du er så selvglad og hånlig og indbildsk, så gider jeg da slet ikke læse dit bras!

(G.G) "Så gider jeg heller ikke læse dit. Som om det skulle være interessant at læse om din ulykkelige barndom i et kosteskab - hedder du måske Harry Potter?

(B.B)"Jeg sletter dig fra min venneliste.

(G.G) Ok. Hav en god dag-
Forfatterbemærkninger
Teksten er ren fiktion, bygget på tanker om, hvor galt det måske kan gå med betalæsning.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/04-2022 00:22 af Pia Hansen og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 700 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.