Akvarel


1 år, 10 måneder siden 4 kommentarer Kortprosa kærlighed selverkendelse øjebliksbillede

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 24 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 3 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 28 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 16 dage siden

Puls: 8,2

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Det er en kunst, at male akvarel. Alt højlys, de lyse toner, leveres af det papir der males på. Motivet kan hurtigt males dødt, hvis alt lys udelukkes, males over. Den smukke akvarel, kræver håndværksmæssig kunnen, kompetancer ud i komplemtær farver og deres indvirken på hinanden. Papiret der males på, skal have en god kraftig kvalitet, helst bøttepapir, for at give farverne den rette grobund.

Det kan gå galt, hvis akvarellens regler ikke overholdes...der kan hurtig gå leverpostej i en akvarel.

Den unge akvarel maler kæmper med sine forhåbninger om den optimale akvarel. Den skal være moderne, med kant og fuld af finesser. Den kommende udstilling er uhyggelig tæt på. Der er store forventninger til ham.

Han havde smidt flere akvareller ud. Et forkert strøg. Akvarellerne kunne ikke reddes. Denne, den sidste virker lovende. Derfor var han nu i en krise, om den var færdig eller lige manglede det?

Hvor var det...det?

Han lægger penslen fra sig og vandrer rundt om arbejdsbordet. Tænder en smøg efter et par omgange... hælder et glas rødvin op efter endnu flere omgange rundt om bordet. Står med cigaret og vin og betragter akvarellen, der langsomt tørrer op. Den må for alt i verden ikke blive tør... en beslutning skal tages.

Han kommer til at tænke på Helle, der for en tid siden spurgte ham: " Skal det være os to?"
   Havde ikke svaret med det samme, og nu var de ikke kærester mere.

Hælder endnu et glas op, nipper til det. Går hen til musik anlægget og skruer op. Den der melodi er bare så god "Lady in Red"... han danser lidt. stiller glasset fra sig... danser... når bordet, resolut griber han penslen, dypper den i en smuk okseblod og planter penslen lige netop der... det var det!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 16/06-2022 08:41 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 295 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.