3De underjordiske
Prolog. · Det var en sommernat, og det var tusmørke, da Elias på 19... [...]
Eventyr og fabler
10 måneder, 21 dage siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Martin Helmut Jensen (f. 1971)
Prolog.

Det var en sommernat, og det var tusmørke, da Elias på 19 år, skulle gå fra sin arbejdsplads som opvasker på Restauranten "Sankt Jørgen kælder" og hjem. Da han passerede kirkegården, ved Roskilde Domkirke, gled månen om bag en sky, og det blev mere mørkt, så han ved et gravmonument at der kom et mærkeligt lys op af jorden, lige som om der stod en med en lanterne med mærkeligt grønligt lys nede i den tomme grav. Det, der skulle være en dejlig stille og rolig sommernat, blev pludselig til et frygteligt mareridt, en lysegrå tåge steg op fra graven, og den formede sig til et menneskelignende objekt. Det fik pludselig øje på Elias, og hvæsede som en arrig kat, og begyndte at svæve hen imod ham, hurtigere og hurtigere kom det imod ham, Elias blev forfærdelig bange og skreg ud i natten, han stod ligesom forstenet og kunne ikke røre sig selvom han prøvede. Pludselig kunne hans fødder bevæge sig igen, og Elias tog benene på nakken og løb så hurtigt han kunne, men genfærdet blev ved at følge efter ham. Elias løb rundt om et hjørne og kiggede bagud, da han løb igennem en kold dis som var rundt om hjørnet. Han var løbet lige igennem spøgelset, dens lange kolde arme tog fat i Elias, og den hvæsede stadig højere og begyndte at tale til ham - Hvorfor lod du ham slå mig ihjel - sagde det med en frygtelig hæs stemme. Elias kunne ikke sige noget, og den forbandet kolde, gjorde at hans tænder klaprede når han prøvede at fremstamme nogle få ord - Jeg har iiikkkkee gjoordt noget - sagde Elias klaprende, spøgelset begyndte at klemme Elias, der lidt efter lidt mistede bevidstheden, og faldt om på gaden, som en sæk kartofler.
Forfatterbemærkninger
Denne tekst skal være starten på romanen om Elias på 25 år, som lever i 1855 i københavn, han bliver headhuntet til en hemmelig institution som undersøger eller bekæmper væsener i vores folketro.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/06-2023 14:27 af Martin Helmut Jensen (Forfatterdrømme) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 297 ord og lix-tallet er 51.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.