Skildpadden


4 måneder, 27 dage siden 7 kommentarer Smilebåndet juleaften chokolade konsekvenser

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 22 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
4 måneder, 27 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
11 måneder, 2 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
1 år, 2 dage siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år, 1 måned siden
3Jagten på den forsvundne UFO
Sommerens første hedebølge væltede som en tung dyne ind over byen... [...]
Smilebåndet · sommer, lykke, frihed
1 år, 2 måneder siden

Puls: 14,8

Publiceret: 0
Afgivet: 7
Modtaget: 3
Lejsy Storm (f. 1955)
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten af familien. Her sad de og hyggede sig, mens Tove heksede rundt i køkkenet for at få julemiddagen på bordet to timer senere.

Skålene med julegodter var placeret rundt omkring, og i den der stod inden for bekvem rækkevidde, dykkede Svend ned og undte sig selv en kæmpe skildpadde med karamelfyld. Tove kom ind i stuen og tog ham på fersk gerning: "Sidder du og fylder dig med chokolade kort tid før julemiddagen?" bebrejdede hun ham.
Han lod sig fastfryse i nuet, mens kinden bulede mistænkeligt ud. Med opspilede øjne stirrede han på hende og forsøgte at se uskyldsren ud, men i det samme bristede chokoladeskjoldet, og sendte et lille ryk gennem ham. Bedre blev det ikke, da indmaden begyndte at flyde ud af mundvigen og ned på det festlige juletøj.

Bebrejdelserne udeblev ikke, og han blev omgående sendt ind i soveværelset for at skifte tøj.
Børnebørnene fnisede, da farfar slukøret forsvandt for at fylde vasketøjskurven.

De efterfølgende år blev det fast kutyme, at farfar skulle tilgodeses med skildpadder på alle tider af året.

Da julemåneden det følgende år nærmede sig, fik han overrakt en julekalender med skildpadder.
Til børnebørnenes store forargelse var samtlige 24 stk. fyldte chokolader fortæret allerede 30. november, hvor de som kampvogne var kørt ned gennem svælget i sene nattetimer ved computeren.

Der blev sendt videooptagelser til farfar, hvor man indførte ham i reglementeret åbning af skildpaddekalender gennem december måned. Der blev demonstreret, hvordan en jomfruelig kalender blev åbnet 1. december, og med mådehold nøjedes man med spise 1. stk. pr. dag.

Opfindsomheden var stor, når det gjaldt om at forære ham chokoladeskildpadder til hver given lejlighed, og om sommeren stod der skildpadde is på menuen.

Til sidst begyndte mængden af skildpadder dog at hobe sig op.
Farfar var kørt kvalm i delikatessen. Der lå uåbnede æsker på hylderne, og til sidst måtte han gå til bekendelse og indrømme, at han ikke længere tålte synet, endsige smagen af romkaramel.

Nu hvor julen nærmer sig, afventer børnebørnene dog i spænding, hvorvidt farfar begår den samme brøler igen i år med nye virkemidler.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/12-2023 15:11 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 356 ord og lix-tallet er 39.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.