I søgen efter den tabte navlestreng


1 måned, 29 dage siden 1 kommentar Blandede tekster livsrefleksion bevidsthed erkendelse

1I søgen efter den tabte navlestreng
Der er mange mekanismer der fungerer som en måde at skjule inform... [...]
Blandede tekster · livsrefleksion, bevidsthed, erkendelse
1 måned, 29 dage siden
7Vi mødtes i en drøm
Som tåger af tårer, i slørede blikke · Impulser af lykke som var de... [...]
Digte · forelskelse længsel
2 måneder siden
5Aber, Mennesker og Vitalongister
At bevæge sig fra abe til menneske, har været en autonom proces, ... [...]
Essays
7 måneder, 7 dage siden
3I verden
Regnen siler ned i dag, og himlen den er grå, · jeg sidder her i tr... [...]
Digte · udvikling, livserfaring, forståelse
8 måneder, 5 dage siden
3Morgenstund
Morgenen vågner med stråler og brus · Øjne sprækker af stikkende ly... [...]
Digte · natten, overgivelse, følelse
8 måneder, 15 dage siden
1Linda
Jeg ser på dig, jeg kender mig · Jeg ved vi kan gå samme vej. · Min f... [...]
Digte · afsavn, selvrefleksion, kvinde
9 måneder, 3 dage siden

Puls: 25,2

Publiceret: 2
Afgivet: 9
Modtaget: 6
Flemming Dyremose (f. 1954)
Der er mange mekanismer der fungerer som en måde at skjule information for os selv. Mennesker ønsker generelt ikke at se sig selv som irrationelle, på den måde at vi benægter rigtigheden af noget, der samtidig forekommer os rigtig. Det kan meget nemt efterlade os i et paradoks, som vi ikke kan forliges med. Man skulle så tro at måden vi imødekommer dette ønske om overensstemmelse mellem det vi på den ene side indser, der er rigtig, og det vi på den anden side lader repræsentere vores holdninger, fører til en åbenhed over for argumenter, bestemt af deres natur eller indhold, i forhold til vores eksisterende holdninger. Men en sådan konklusion er alene baseret på en logisk analyse, af hvad der rationelt ville være resultatet af et ønske om overensstemmelse mellem vores holdninger og vores accept af argumenter. Virkeligheden forholder sig ikke sådan, hvilket er noget alle mennesker kan observere. Der findes forskellige mekanismer der primært bevarer en persons individuelle synspunkter uafhængig af hvilke modstridende data personen præsenteres for. Men da sådanne mekanismer arbejder i alle mennesker, bliver det noget af det sværeste at udvikle sig fra. Det allerførste trin vil jo være at erkende at man højst sandsynligt tager grundlæggende fejl, og at erkendelse ikke er noget stationært, men derimod betinget at en lang række variable faktorer. Allerede i den meget anvendte sætning: At søge sandheden, gemmer der sig det paradoks, at man mener der findes noget stationært og endegyldigt, som ikke lader sig ændre, uanset tid og sted. At postulere at der ikke findes sådanne sandheder, ville være at begå den fejl at postulere en sandhed. Det nærmeste man kan komme, er at lede efter universelle sandheder, og når de er fundet, altid have en dør åben for tvivlen, og altid forsøge at modbevise dem. Det vil efter min bedste overbevisning være meget svært at fastholde den virkelighedsopfattelse, at der muligvis ikke findes nogen sandhed overhovedet. Dette forstærkes af at mennesker generelt har en meget stærk tendens til at ville bekræfte eksisterende opfattelser og underbygge personlige præferencer. Mon ikke majoriteten har den opfattelse og stærke præference, at meningen med livet er tæt forbundet med eksistensen af sandheder.
Forfatterbemærkninger
en del diskussion af begrebet sandhed og erkendelse

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 29/05-2024 04:00 af Flemming Dyremose (Saefir) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 359 ord og lix-tallet er 51.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.