Bøger, forlag og litterært · Illustrator og forfatter, samt indsende til forlag

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Kære alle

Jeg søger lidt sparring ift. hvordan jeg skal gribe min næste proces an, nemlig at sende noget til et forlag.

Jeg har skrevet et længere børnerim og illustreret handlingen. Jeg er dog ikke helt færdig med illustrationerne endnu, men har skitser til stort set hele rimet. Min drøm er at sende det til et forlag og håbe på, at jeg ved en evt. udgivelse både vil være forfatter og illustrator.

Nu er jeg dog blevet lidt nervøs, efter at have læst en debat herinde vedr. illustrator til børnebøger, hvor nogle påpegede at forlag oftest foretrækker deres egne illlustratorer og man derfor ikke bør sende tegninger med selv (her var det tilfældet, hvis man havde fået en anden til at illustrere for sig, for at vise den hele idé med børnebogen). Nu er jeg jo så i den situation at jeg drømmer om at være "ene kunstner" - altså levere både tekst og illustrationer.

Jeg kan ikke rigtig læse mig frem til på diverse forlags hjemmesider hvordan de håndterer modtagelse af illustrationer og om det overhovedet er noget de gør i. Er der nogen herinde som har erfaring med at indsende illustrationer, som man selv har lavet, til teksterne? Hvordan er det blevet modtaget?
Vil det være strategisk klogere at beskrive i henvendelsen, at man selv tegner og ønsker at illustrere, eller skal man bare være glad, hvis et forlag finder teksten god og ønsker at koble en illustrator på?

Jeg har desuden skrevet to rim indtil videre, som er i samme sproglige stil og med handlinger, som appellerer til børn og voksne. Tænker om det vil være en idé at gøre opmærksom på, at jeg har flere tekster og idéer til tekster?

Sidste spørgsmål, tror I at jeg vil skulle sende ALLE de færdige illustrationer med sammen med teksten, eller bare sende et par stykker, så de kan se min streg og vurdere om det er noget jeg kan arbejde videre med?

Jeg er nemlig ikke den hurtigste illustrator (hus, børn, fuldtidsjob, mv.), så har ikke dedikeret tid til at illustrere. Hvis nu, der var nogle som ville give mig en chance, ville jeg selvfølgelig kunne prioritere tid og få resten færdig. Men er det bedst at være helt færdig med alle illustrationer inden det sendes afsted?

Jeg håber der er nogen, som har erfaring og kan sparre med mig om dette. Jeg er selvfølgelig forberedt på, at det kan blive "op ad bakke" at få hul igennem til et forlag og jeg sikkert skal igennem flere før der forhåbentligt sker noget, men nu tænker jeg bare, at jeg lige så godt kan få sendt noget afsted!

På forhånd tak for hjælpen.

Bedste hilsner
Trine Skau

6 år siden
6 år siden

Jeg har ikke selv erfaring med illustrationer, men jeg kan ikke se hvordan det kan skade at sende et par tegninger med og fortælle at man rigtig gerne vil illustrere bogen selv hvis din streg er god nok.
Nå ja, og 2-3 tegninger burde være nok. :)

Og ja, det er altid en god idé at fortælle at man har flere idéer.
Du skal ikke fortælle om dem, men det gør jo ikke noget at nævne det.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Hvis tegningerne er i et format der kan sættes op på siderne i bogen, skader det vel ikke at prøve?
Men du skal nok meddele også at de kun er ment som forslag, og at du accepterer hvis de vil have bogen alene. Så er man lidt fleksibel.

Held og lykke med det.

6 år siden
6 år siden

Tak til jer der har svaret :) Jeg tænker jeg bare skal have det sendt afsted. Og så sender jeg tre illustrationer med, som er færdige (i mine øjne) og med besked om at jeg rigtig gerne selv vil illustrere, hvis de mener min streg er god. Og ja, det er nok en god idé at være fleksibel - man skal jo også starte et sted, så hvis bare et forlag vil antage min bog, så vil jeg jo egentlig være stolt og glad. Og så kan det jo sagtens være jeg en gang vil få muligheden for også selv at illustrere :)

Mvh Trine Skau

6 år siden
6 år siden

Hej Trine
Sæt et link der viser hen til din stil som illustrator, tror der er mange som vil være interesseret i din stil.
venligst.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Illustrator og forfatter, samt indsende til forlag er startet 08/11-2017 14:26 af Trine Skau og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
6 måneder, 29 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 11 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
11 måneder, 21 dage siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 2 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 6 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque