Hyggekrogen · Filmen over alle

8 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Det har været fremme før, men jeg har fået lyst til at lave debat om film. Jeg tænker mig at man skal nævne den af alle film man elsker højst, og desuden stille en gåde som I andre skal gætte. Den der kommer først kan så selv nævne sin favoritfilm og lave en gåde osv. Måske er det for kedeligt, men lad os prøve.

Min absolutte favorit, mit livs film er "Kvindebyen," (La cite del donne er det vist på italiensk.)
Skrevet og insttrueret af Federico Fellini. Den er filmteknisk ret klassisk, hel klart ikke Hollywood. Man kan ind i mellem fornemme "kulisserne" og det er ganske charmerende. Det er en tour de force gennem den udskejende feminisme i kontrast til den traditionelle borgerlige italienske charmeur, der har så svært ved at "lære det." Han kommer på en "odyssé" igennem kvinderevolutionen, et ophold i et palads tilhørende en af de sidste (mere end) rigtige mænd, der endnu holder stand imod de rabiate. Endelig skal vor helt stilles for retten og dømmes for sine mandlige forbrydelser. Det er underholdende, smukt, spøjst, grotesk og skønt i højeste grad. Og intelligent! Det bugner med pointer og detaljer der kan fortolkes.
Værst er det danske tekstarbejde! Men nødvendigt, da vi ikke alle kan italiensk, desværre.

Og gåden: En ældre film. En officer vender hjem fra krigen og opdager at kvinden der skulle vente på ham er død i armod. Hun fik en endeligt der leder en til at tænke på Anna Kareninas. Hun tager sit liv på en traffikeret gade fordi hun skammer sig over at være sunket så lavt som en kvinde kan synke. Hun ved ikke at snarere han ville skamme sig over at springe rundt som krigshelt, uden tanke på hendes elendighed imens.
Hvad hedder den? Et tip: Det er 2 verd. krig, ikke Napoleonskrigende.

6 år siden
6 år siden

Mon ikke filmen er "Waterloo Bridge", med Olivia de Havilland.

Min yndlingsfilm må være "Cabaret" med Liza Minelli. Foregår i berlin i perioden mellem de to verdenskrige. En ung homoseksuel englænder kommer til Berlin, hvor han bliver betaget af cabaretsangeren Sally Bowles.

Min gåde, som vist er let. En yngre mand tror han er Jesus, og opvækker en kvinde fra døden bare ved sin tro.

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden
#3 Polo

Waterloo Bridge med Vivien Leigh. Ifølge den altid ret pålidelige IMDB hed den Waterloo Broen på dansk, men visse kilder på nettet kalder den Tågernes Bro.

Gåden: Nostalgia, cakewalk, sporvogn, opbrud, hjemme er bedst, årets gang, snemænd og en familiedisputs.

Den er s'gu nok alligevel for let for visse personer. Og det er også min yndlingsfilm!

6 år siden
6 år siden

Hej Kåemer og Engbo

Ja, det er Waterloo Bridge!
Og Kåemers gåde: Det må være Carl TH. Drejers "Ordet" efter Kaj Munks skuespil. Det er en dejlig film, med mindre man VIL hade Drejers særlige stil. En ting er mislykket, synes jeg: Han kan ikke instruere børn, åbenbart. Pigen der holder Johannes hånd til slut virker helt forkert. Det er som om Drejer helt kobler sin særegne filmkunst fra og bare putter pigen ind, som om det er lige meget med et barn på film.
Man kan måske også kritisere Johannes særegne talemåde: "For art mit lyys karn skinne uj i myrked!"

Cabaret, ja den er god!

Polos gåde - den kan jeg ikke klare. Jeg tænker på "Miraklet på Manhattan," men det er nok ikke den

6 år siden
6 år siden
#5 Polo

Far er tilbudt nyt job, men mor og døtre vil ikke flytte. Hjemme i den trygge provins er bedst trods alt - og dette er muligvis en hemmelig, spidsfindig/ironisk pointe fra en raffineret instruktørs side. Filminteresserede har ivrigt diskuteret de to nonner, som er placeret i finalen. Jeg troede faktisk, at Dino i hvert fald ville gennemskue den, om ikke andet så pga hovedrolleindehaveren.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at i min mors grundtvigianske barndomshjem i Vendsyssel kom der faktisk indremissionske familiemedlemmer, som talte lige som Preben Lerdorff-Rye i Ordet. De stillede sig op og holdt prædikener for mormor i hendes køkken, men blev kostet håndfast ud af vagten.

6 år siden
6 år siden

Næh, jeg kan ikke svare. Jeg husker ikke lige to nonner. Jeg er end ikke sikker på hvilket land den foregår i. Og "cakewalk" - hvad er det. Og jeg ved heller ikke hvem hovedrolleindehaveren er.

6 år siden
6 år siden
#7 Polo

Cakewalk er en dans, som opstod blandt de farvede i 1800-tallet, Judy Garland og Margaret O'Brien danser den i "Meet me in Saint Louis." Om familien, der er uenige om, hvorvidt de skal flytte til New York pga farens job. De bliver boende, men muligvis er der en skjult kritik mod de provinsielle mennesker, som ikke kan finde på at drage ud i verden og udvikle sig lidt. Jeg kan huske, du postede noget med Judy fra "Summer Stock." Derfor troede jeg bare...

6 år siden
6 år siden

Tak for det, Polo!

Det fra Summer Stock var en scene med Judy og Gene Kelly, tror jeg. Jeg har set "Saint Louis" et par gange, men det er nok over fyrre år siden. Man husker ørehængeren: "Meet me in Saint Louis -Louis, meet me at the fair..."
Den seneste gang, jeg så den, skyldtes en serie fra TV, hvor kendte danskere fik lov at ønske en film. Denne blev da ønsket af Ove Sprogø.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Filmen over alle er startet 14/11-2017 10:21 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter

Hyggekrogen

43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
0Den kærlighed
7 måneder, 10 dage siden · MariaMolgaard
5Alternativer til Fyldepennen?
11 måneder, 5 dage siden · Arndal k
2I need a vacation ;-)
1 år, 1 måned siden · DeuceF43
10But why?
1 år, 2 måneder siden · DeuceF43
3Færdig med digtsamling
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
5Blive til noget?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
1Rette hylde?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
0Erotisk billede tilladt?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
2 år siden · Provenceflemmin...
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
2 år siden · MariaMolgaard
4Din søndag min søndag
2 år siden · AnnaPigen3
0Alexander Woods musiker
2 år siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
2 år siden · dino
0Aften scenerie
2 år siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
2 år siden · Engbo
4superhelt vs superskurk?
2 år siden · Engbo