Bøger, forlag og litterært · Nu er jeg moden på udgivelse

6 svar
Senest opdateret 26 dage siden · 3 bruger(e) deltager
1 måned, 2 dage siden

Efter ufattelig mange års skriverier, også i en periode herinde, så er jeg moden på udgivelse.
Desværre var mit første forsøg, uden begrundelse, et kortfattet afslag fra Gyldendal :-(

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 1 dag siden

Det er altid svært at få nej. Men du fik dog svar! Det er ikke en selvfølge at man får det.
Jeg vil gætte på at forlagene har et had/kærlighedsforhold til computeren.
Dels gør den det lettere at skrive noget af en vis kvalitet, og dels giver den mulighed for langt flere til at skrive.
Fandtes den ikke, havde jeg ikke selv kastet mig ud i at skrive.
Men omvendt, vil måske nogen sige, at havde jeg haft en tekst der var værdig til udgivelse, ville jeg få den skrevet, om jeg så skulle skrive den med en fjerpen mellem tæerne!

Spøg til side. Stephen King havde prøvet et hav af forlag, før han fik bid. Det samme kan siges om J. K. Rowlings.
Så det er kun én vej! Op på hesten igen.

En ting der driller os amatører er at mange forlag, som før kendtes under deres egne navne, har slået sig sammen i kartel, så de holder fælles redaktionsmøder. Det medfører vistnok, at hvis man får nej hos den ene - gælder der automatisk nej fra de andre også.
Det betyder (hypotetisk) at den dag de alle har slået sig sammen, har man kun ét skud i bøssen.

Hvad gør man så? Èt skal man gøre: Vær sikker på at manuskriptet har fået ALT man kan give af kvalitet og fejlfrihed. Alle sejl skal være sat til for at give forlaget så få grunde som muligt til at sige nej.
Vi kan alle gøre en lille smule mere, hvor lidt det end batter: Ønsk bøger til jul og fødselsdag og køb bøger selv. Og gerne hos boghandleren. Eller køb hos nethandlere, hvor man betaler. For et bogmarken er forudsætningen for at der findes forlag der har råd til at udgive andet end de stensikre succes'er.

Helg og lykke med skriveriet.

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Som vi ser i andre brancher, så opkøber de store de små, så ja der er færre til at åbne døren for os ventende forfattere.

Men at skjulte karteldannelser med møder, skaber jo rædsel hos nye forfattere.

Jeg har siden begyndelsen af 1990'erne arbejdet med at skrive - primært digte. Et par højskoleophold gav mig sparket!

Jeg har først i en alder af 50 år taget modet til mig at kontakte forlag - jeg regnede med, at Gyldendal var mest sikker. Men nej!

Jeg er blevet mere selvkritisk, så min temasamling må finde vej til en bogudgivelse?

Men via mails til enkelte forlag, har svaret været, at digte har de nok af!
- Jamen læs dog ordentlig og giv kritik, hvis det er nødvendigt!

Alt imens håber jeg mit 18 års arbejde med nævnte samling finder vej til en bogudgivelse?

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Jeg forstår godt du valgte Gyldendal. De er store og har måske rum/råd til en udgivelse. Men der er nok mange der har fået den tanke! Og jeg tror de vælter i manuskripter.

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

En afslag fra Gyldendal trækker jo nedad på listen, for hvem giver så udgivelse?

Og en ny ventetid på to til tre måneder, giver ny usikkerhed.

1 måned, 1 dag siden
26 dage siden

De store forlag er som regel ret svære at komme igennem til og det lyder til du har fået et helt almindeligt standard afslag.

Prøv at undersøg markedet for forlag der udgiver i den genre du skriver i. Så er der ikke andet for at prøve dem af en efter en. Jeg fik også flere afslag på min debut før den røg igennem nåleøjet. Det er en hård branche og man skal væbne sig med tålmodighed, hvis man vil udgive.

Held og lykke :-)

26 dage siden
26 dage siden

Det er ikke sikkert, at jeg vil ligge mig fast som digter. Men det er der jeg er nu.

Men jeg har været igennem en forespørgsel via mail. Og der er forlag, som på forhånd afviser digte.

Jeg har tre forlag tilbage på listen :-)

26 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Nu er jeg moden på udgivelse er startet 22/04-2018 20:13 af Tommy Pedersen (tope) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1887Dagens ord
3 timer, 19 minutter siden · Charly
2Lidt om dig og mig :-)
3 timer, 31 minutter siden · smukkehjerte
30Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 timer, 48 minutter siden · Engbo
3Ny ide til bog.
1 dag, 12 timer siden · Jes B
9Verdens bedste roman
2 dage, 13 timer siden · dino
3Brug af ordet 'dog'
3 dage siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
4 dage siden · Engbo
2Valg af stedord
5 dage siden · DenFrieNukleoti...
0Moderne fraser og vendinger.
5 dage siden · dino
7Æblemostreglementet
6 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
9 dage siden · John Blicher Ma...
47Dagens Vits
9 dage siden · Morpho
1Hvilken genre er dette?
10 dage siden · dino
5Status på fantasy-skriverier?
13 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Før Adams tid.
15 dage siden · Engbo
0Ugebladsnovelle
17 dage siden · Dizzy76

Bøger, forlag og litterært