Ordet er frit · Kromosomer

7 svar
Senest opdateret 5 år siden · 4 bruger(e) deltager
5 år siden

Tænk engang næsten alle har kromosomer så når man spiser kød så spiser man vel egentlig kromosomer ? Undre mig hvis nogle har svar må i gerne skrive .

5 år siden
5 år siden

Ja, naturligvis spiser man kromosomer. Hvorfor er det interessant? Man spiser også mitochondrier, golgiapparater, cellemembraner og alt andet i frikadellens celler.

Men når du spørger, har det så noget at gøre med tanker om genmodificering? Og hvorfor vi ikke selv bliver gensplejsede ved at spiser gener?
Når mennesker og dyr spiser kød, bliver alt nedbrudt til niveauer hvor maden kan blive metaboliseret og indgå i de spisendes legemer og der have en konstruktiv og opbyggende effekt. Det har ikke betydning for den genetiske kodning i den spisendes egne celler. Kun når maden er kræftfremkaldende sker der en utilsigtet drejning af fænomenet. Men det skyldes næppe spisning af kromosomer, men snarere kemikalier der ikke burde være i føden.

At levende væsener, for at opretholde deres egne legemer og dermed livet, er nødt til at dræbe, nedbryde og metabolisere andre levende væsener, ser jeg som et af de store tegn på udviklingslærens berettigelse. For bare tanken om det er gennemført beskidt. Alt for uskøn til at nogen kunne have fundet på det.

Og nej, jeg er ikke veganer. Også jeg har evnen til at bagatellisere fænomenet for mig selv.

5 år siden
5 år siden

Man undgår ikke at spise eksempelvis kromosomer som veganer. Planter indeholder da også den slags. De er i mange tilfælde endda polyploidide.
Så enten vi kan lide det eller ej, så er vi alle ådselædere ;)

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Tak for jeres svar. Jeg ved ikke nok om emnet . Det er derfor jeg spørger også synes jeg det er ret interessante . Det er ikke sådan at jeg er fanatiker .
Det er vidst fisk der ikke har kromosomer har jeg læst .
Noget kan man tage skade af andet ikke feks et foster og moderen drikker det kan fosteret tage skade af misdannelser . Det er også derfor jeg går op i det.
Det vender jeg tilbage til. Det Er ikke kun føden men også det vi drikker .
Men der er jo fordele og ulemper ved alting , heldigvis alt er ikke sort og Hvidt og ikke alt er lyserødt . Men balance er en rimelig god at have . Nu kan jeg heldigvis selv bestemme hvad jeg propper i munden det kunne jeg ikke da jeg lå i foster stilling . Nå nok om det. Tak for jeres svar jeg glæder mig til at læse flere. Hav en god dag. Hilsen Ann .

5 år siden
5 år siden

Jo, fisk har også kromosomer. Det har alt levende, det er det der gør at de er levende og at de er hvad de er.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ok, tak for info hilsen Ann .

5 år siden
5 år siden

Ja, du har ret Kattegat. Det tænkte jeg ikke lige på.

Men mon ikke planter så går fri for anklagen? De optager uorganiske stoffer og bruger solenergi. Eller er der mere end hvad jeg tror.

Dog, hvad med orkideer? De står i jord som helt klart har organiske komponenter.
En orkide må være et laboratorium der nedbryder organisk kompost til simplere dele og sætter dem sammen på ny måde. Altså omorganiserer stofferne efter et andet program.

Men det matcher min generelle opfattelse af liv. Liv er organisation af materie til niveauer, hvor individerne har en egen livsvilje. Og evne - naturligvis.

Alligevel skal man huske at mange miljøfolk er imod GMO landbrugsprodukter ud fra den ide at de kan optræde på skadelige måder.
Men er det fordi de unaturlige gener trænger ind i vore legemer eller fordi de fører til dannelse af stoffer der er skadelige? Det har jeg ikke fået sat mig ind i.

5 år siden
5 år siden

Ikke kun orkideer, men alle planter lever i jord, der indeholder organisk materiale, som tilfører planterne kvælstof, kalium, fosfor og andre livsvigtige næringsstoffer for planterne.

Angående kromosomer, så udgør planterne en helt speciel gruppe af levende organismer.
https://videnskab...naert-supervaaben

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kromosomer er startet 15/12-2018 17:21 af Ann R. Sørensen (Savanti) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
16 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 20 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 27 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 5 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 29 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu