Ordet er frit · Hærværk

2 svar
Senest opdateret 4 år siden · 2 bruger(e) deltager
4 år siden

- Er titlen på en ældre roman af Tom Kristensen. Den regnes for et værk af en vis betydning og kvalitet. Og den er faktisk god.
Jeg vil dog indskyde at filmatiseringen måske er endnu bedre. Ikke bedre end bogen, men bedre end mange andre film der er lavet efter en bog. Faktisk er filmen Hærværk med på min private "canon" over danske film, som indtil videre tæller fire stykker. (Ditte Menneskebarn, Hærværk, Babettes Gæstebud og Sommeren 92)

Hærværk handler her om et menneske der vælger "at gå i hundene" som han siger. Jeg kan ikke gennemskue hvilken psykologisk mekanisme der ligger bag. Men det er væsentligt at han tilsyneladende har et valg, og hans valg skader ham temmelig meget. Sådan vil de fleste tænke. Den stabile småborgerlighed ligner noget der burde kunne give tilfredshed i livet. Selvom vi jo godt ved at det ikke er så enkelt.

Men man kan i mange sammenhænge se hvordan folk vælger noget, som andre kan mene er skadeligt. Sådan er det med alkohol, tobak og narkotika osv.

I disse år ser vi en tendens som jeg personligt vil kalde hærværk. Det er unge menneskers trang til at lade deres hud indsprøjte farvestoffer af en kemi, som nok kun de færreste kan overskue virkningen af på kortere eller længere sigt.

Jeg læste i morges at Kina oversvømmer Europa med ftalatholdigt plastiklegetøj, som vides at være skadeligt for mennesker.
At give sine børn sådan noget er også en slags hærværk, som kan værre skadeligt. (Truer fertiliteten, hvilket er en yderst farlig affære. Mistet fertilitet er farligere end kræft.)

Det er, forstår jeg, noget man ved!

Men hvad med blækket i huden? Ved vi nok om det? Det siges at farverne ophobes i lymfesystemet. Hvad siger lymfesystemet til det på længere sigt?
Det skulle helst ikke vise sig at det kan svække fertiliteten ligesom ftalaterne.
For det ville være ekstremt farligt, når så mange unge bliver tatoverede.

4 år siden
4 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Jeg tror du har ret i det du siger, Nicolas. (Om at klassiske værker godt kan være overvurderede.)

Dog tror jeg også at der er en rettesnor i at visse værker er klassiske. For er det tilfældigt at nogle gamle værker blev husket og en masse andet glemt?
Det er nok ikke tilfældigt at disse værker blev kaldt klassiske.
Det er nok som med klassisk musik. Mozart blev husket, men mange samtidige komponister blev glemt. Men man vil nok sige at der er gode grunde til at Mozart blev husket. Det var ikke en fejl.

Selv har jeg ikke kapacitet til at læse alle de gamle værker, men lader mig guide af min egen interesse. Og min egen smag.
Personligt er jeg glad for Hans Egede Schacks "Phantasterne."

Nu var budskabet i oplægget hærværk i almindelighed og tatoveringerne i særdeleshed.
Jeg er bare lidt bekymret over at så mange i en generation lader sig indsprøjte kemikalier, bare på grund af et modelune.
Og jeg synes heller ikke det er pænt.
Og det med de fyldige læber synes jeg er totalt kikset. Mange afrikanske kvinder har fyldige læber, og det er smukt på dem!
På mange hvide er det dog uharmonisk og ikke særlig sexet.
Greta Garbo havde smalle læber. Men jeg tilstår at jeg ikke kan stå for hendes øjne.

Men min smag er heldigvis ikke toneangivende.
http://www.gstatic...9/24909_v9_ba.jpg

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hærværk er startet 28/11-2019 10:06 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
1 dag siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
25 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 9 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 13 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 17 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 12 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 28 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 21 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu