Giv mig din menneskelighed



3Et bankende hjerte
Et bankende hjerte kan skyldes glæden ved livet. · Forelskelse, for... [...]
Digte
10 år siden
4Sandhedens time for soldaten Gordon
Efter at de mere eller mindre tilfældigt mødtes ved kassen i det ... [...]
Noveller
12 år siden
33Jærens Rev Sydvest
Efter radioavisen kom farvandsudsigterne. Østersøen omkring Bornh... [...]
Noveller · storm
15 år siden
7Terroristens øjne
Terroristens øjne · ser ikke mennesket. · Kender ikke glæden ved liv.... [...]
Digte
15 år siden
6Tankens flugt
Tankens flugt er ikke frihed. · Når lænken holder kroppen fast.
Aforismer og gruk
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Michael Threms (f. 1942)
Gang på gang, har en veninde brugt denne sætning.
Når vi har talt om seriøse problemer med at formulere tekster, eller indlæg i debatter her på pennen, så bliver disse ord sendt gennem rummet:
Giv mig din menneskelighed.

Den fattige vil have noget, vi ikke vil give bort. Den syge vil have noget, vi ikke vil give bort. Mange steder fra lyder et råb om hjælp i den hverdag, der er så forjaget, og kan være så følelseskold og fortvivlende. Råbet er et oprigtigt ønske om hjælp. Et oprigtigt ønske om blot at vise medmenneskelighed og forståelse. Intet andet, end at være der, at lytte og være en ven for dem, som har brug for det. Ikke gaver, æresord der ikke bliver overholdt, eller dumme undskyldninger, men blot en ægte ven. En man kan stole på, eller et forstående ord.
At turde forære lidt af sit eget overskud væk er dyder, vi ofte glemmer, når vi er sammen med andre. At turde lytte i stedet for at tale og formane er ord, som er blegnet i erindringen.
Ser vi smerten i næstens, naboens, vennens øjne? Forstår vi, når vi lytter, hvad det er, der fortælles til os?
Her på Pennen, særligt i dagbøgerne, ser og læser jeg ofte et ønske, et råb om menneskelighed. Men er vores verden virkelig blevet så forrået, at vi ikke kan se, at der ofte er brug for os... blot som menneske? Har vi virkelig så travlt, at vi ikke kan stoppe op, lytte, være der for andre?
De skjulte sygdomme, dem der ikke kan ses, er ofte det, der for den "syge" giver den oplevelse, der får sætningen til at få mening. Den fattige, den ensomme, vil så gerne have noget af os uden at behøve give noget i stedet. For de udstødte giver sætningen tillige mening og bliver rammende.
Giv mig din menneskelighed! Disse ord ses ofte i de tekster, jeg læser. Ses mellem de linier, der skrives. Jeg føler og mærker, at her er der et menneske, som måske nok har familie eller andet såkaldt netværk, men alligevel godt kan være så ensom eller ulykkelig, at smerten kan være uudholdelig. Det ses ikke direkte, men kan ofte anes i fortvivlede øjne, der ydmygt beder...
Giv mig din menneskelighed.

Bare tanker over en sætning, jeg ikke kan slippe.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/10-2003 20:58 af Michael Threms og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 385 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.