2Tidlig sne
Det er nat over Amager, stjernernes skær forsøger at trænge genne... [...]
Kortprosa · barndom, kærlighed, eksistens
3 måneder, 12 dage siden
4Seksoghalvtredstooghalvfjerds Broby
Jeg er Anker Jørgensen og Poul Schlüter, jeg er Sergej Bubka og C... [...]
Kortprosa · 1980erne, 1990erne, fyn
3 måneder, 13 dage siden
5Kærlighedskakerlakken
Du kan ikke slå mig ihjel · Når alle andre er døde, kravler jeg sta... [...]
Digte · kærlighedserklæring, overlevelse
3 måneder, 13 dage siden
7Global opvarmning
København - i en nyligt udkommet rapport fra Institut for Miljøvu... [...]
Essays
16 år siden
1Gode miner til slet spil
"Når jeg engang bliver gammel og grå!" skreg sergenten, mere end ... [...]
Noveller
16 år siden
3Friday Night at Little Big Horn
Det var ikke nemt at finde. Nu, dagen derpå, har jeg slået adress... [...]
Essays
16 år siden

Puls: 3,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 1
Spange Spangesen (f. 1978)
Jeg har glemt at blinke i et par minutter, så kontaktlinserne begynder at irritere. Mine øjne er så tørre. Skænker endnu en kop kaffe, men den smager efterhånden af termokande, og jeg skubber koppen fra mig. Bare jeg dog havde lagt på med det samme.
   Der ligger kiksekrummer over hele bordet og i mit skød. Det irriterer mig også, men ikke nok til at jeg gider rejse mig op. Jeg skifter igen til den anden kanal. Morsom mand griner af egen vits. Skifter. Stadig reklamer. Jeg kan kun tage to kanaler, men nogle gange er det kun en lettelse. Slukker for fjernsynet, tænder det så igen, skifter kanal, slår over på tekst-tv, selvom jeg allerede har tjekket fodboldresultaterne 700 gange. Beslutter mig for at trykke et tilfældigt nummer og tvinge mig selv til at læse siden. 557, bliver det til. Siden findes tilsyneladende ikke, hvilket passer mig fint. Jeg slår lyden fra og betragter tallene, der kører og kører. Jeg ville gerne tvinge mig selv til at drikke den halvkolde kaffe, men kan ikke nænne det. Jeg er træt af at have ondt af mig selv.
   Bare jeg dog havde lagt på med det samme.
   - Desværre, det er for sent, skulle jeg have sagt.
   - Ja, okay, så bare kom herover, sagde jeg. Du havde grædt i et kvarter, hvad skulle jeg gøre? Jeg kunne da ikke bare lægge røret på.
   Jeg kunne heller ikke bare springe ud af bilen i eftermiddags. Først var jeg lige ved. Vi skændtes, jeg var vred og håbede, du ville slå op. Jeg kunne se mig selv stå ud af døren med en ligeglad mine og forsvinde op i en gade. Måske ville jeg gå hjem og drikke en masse øl og føre nogle melodramatiske telefonsamtaler med et par venner. Score lidt sympati og lidt bekymring for mit drikkeri. Så begyndte du at græde. Til min egen overraskelse omfavnede jeg dig ikke, som jeg ellers plejer.
   - Hvad med et par uger, hvor vi ikke ses, og kan tænke lidt over tingene.., foreslog jeg og følte mig stærk. Så brød du helt sammen.
   - Det er jo det samme som at slå op..., hulkede du.
   - Nej, nej, vi skal jo bare tænke os lidt om. Bare et par dage til at få styr på det hele...
   Vi sagde ikke noget i lang tid. Du hulkede og hulkede, men jeg ville ikke se på dig. Efter nogle endeløse minutter, kørte vi, for du skulle på arbejde. Da du satte mig af, aftalte vi at ringe sammen, når du fik fri. Stadig hulkende drejede du ud på vejen igen og væk. Lettelse og skuffelse fyldte mig.
   Hvis jeg nu bare havde lagt på med det samme.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 28/07-2004 11:04 af Spange Spangesen (Spange) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 452 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.