1Øjne der funkler...
Øjne der funkler som hjertekrystaller · i måneskindets mystiske ly... [...]
Digte
18 år siden
1Spindelvævstynde drømme fanges
Spindelvævstynde drømme fanges · i drømmefangere af strudsefjer · far... [...]
Digte
18 år siden
1Solen har for en kort bemærkning...
Solen har for en kort bemærkning · smidt sine regnbukser ud · sensomm... [...]
Digte
18 år siden
1Mit hjerte danser...
Mit hjerte danser om kap med stjernerne · forsøger at holde trit me... [...]
Digte
18 år siden
0Med hastige skridt...
Med hastige skridt lægges · sommeren i seng · den lårkorte pakkes · v... [...]
Digte
18 år siden
0Lydløse vinger
Lydløse vinger lister mig ind · i søvnens varme favntag · synger en... [...]
Digte
18 år siden
0Himmelmusikken spiller op til dans
Himmelmusikken spiller op til dans · i salen med de gyldne porte · nu... [...]
Digte
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Amaryllis Winterberg (f. 1956)
Nu sad hun der igen, i lægens venteværelse og ventede på at komme ind til den årlige undersøgelse. Hun syntes ellers lige, hun havde været der, huskede det som var det i går.

Hun havde siddet der så mange gange nu, 15 for at være helt nøjagtig. Og hver eneste gang med den samme følelse af at lægen denne gang ville sige, at nu havde det bredt sig, og at hun ikke kunne undgå operation længere. Men indtil nu havde hun klaret frisag. I dag var ingen undtagelse, igen sad hun og fik følelsen af, at der var noget galt. Hun slog det hen med, at de andre gange havde der ikke været noget,og at hun hidsede sig op uden grund. Men tanken forlod hende ikke.
   Hun havde allermest lyst til at løbe sin vej og gemme sig, eller flygte ind i alkoholens kendte verden, der hvor hun glemte alt hvad der hed angst. Der hvor hun kunne lade som om ingen kunne røre hende med deres ord. Den verden havde hun sagt farvel til for nogle år siden, for den ville have ført til den visse død, havde hun fortsat. Så lige nu kunne hun ikke andet end at blive i denne angst, der gjorde hende så bange for undersøgelsen.
   Lægen kom og kaldte hende ind, det var den samme som havde opereret hende den første gang for 15 år siden:
   "Goddag, fru Thomsen, hvordan går det?"
   "Jo tak, meget godt," svarede hun.
   Sådan var det hver gang, han prøvede at få hende til at slappe af med sine små morsomme bemærkninger om, hvordan hunden havde haft det siden sidst, og at hans børnebørn snart var voksne.
   Hun lod sig ikke berolige af hans snak, angsten sad der i hver eneste nerve og lod sig ikke forjage med små historier.
   Hun kom op på bordet med stigbøjlerne og følte sig meget nøgen, bildte sig ind at det ikke rørte hende, hun havde jo ligget sådan mange gange, men alligevel blev hun berørt af det hver gang.
   Lægen tog de vante instrumenter frem og sagde:
   "slap nu godt af, fru Thomsen. De kender jo turen."
   Jo tak, hun kendte turen, men derfor var det ubehageligt alligevel med celleskrab og biopsier uden bedøvelse. Det gjorde ondt men hun bed smerten i sig, for hun ville ikke vise hvor sårbar og bange hun var.
   Bag ved masken græd hun dog; men det skjulte hun til ingen så hende.
   "Ja så kan De godt hoppe ned igen, vi er færdige for denne gang," sagde lægen og smed gummihandskerne i skraldespanden, "nu må vi vente på resultaterne, de kommer om 14 dage, De får et brev med posten, og hvis der er noget galt indkalder vi Dem."
   Samme sang som sidst.
   Nu kunne hun så gå i angsten og tænke på alle de andre gange hun havde ventet på svarene. Denne gang var det bare lidt anderledes, hun forsvandt ikke i alkoholens nemme glemsel, hun havde jo valgt at tage sig selv og sit liv alvorligt, så nu måtte hun håndtere følelserne på en anden måde.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/03-2005 17:09 af Amaryllis Winterberg (Riana) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 513 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.