Det symbolske juletræ


19 år siden 1 kommentar Essays

5Drabsaktionen
"Lasse, hvad laver du? Kartoflerne skal over nu." · Mors stemme lyd... [...]
Blandede tekster
10 år siden
23Grænsekontrol
Stemningen i vandtinget var højtidelig. Alle var præget af det fø... [...]
Fantasy
13 år siden
21Slægternes forbandelse
Jan Koefoed traskede langsomt ned i kælderen. · "Jeg er vist snart ... [...]
Noveller · krimi
13 år siden
24Hole in one
"Mads, har du lige tid et øjeblik." Karina kneb læberne sammen og... [...]
Noveller
14 år siden
36Stormfuld kærlighed
Viggo trykkede fraværende på fjernbetjeningen til sit nye TV. · "Go... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Bornholmerne tager affære
Den 8. december 1658 dræbte Villum Clausen den svenske kommandant... [...]
Noveller · kontrafaktisk
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lars Find-Andersen (f. 1943)
"Pas på I ikke kommer til at lave bogstavrim i noveller." Forfatteren anlægger en streng mine:
"Det er så ødelæggende for en god historie. Hør selv her! Steen Juul var i julehumør på vej i sin firehjulstrækker for at købe et jysk juletræ, kan I se det? den går slet ikke."
En tilsyneladende kvik elev rækker fingeren i vejret:
"Ja, du vil sige?"
"Hvis det nu er virkelighed, hvad så?"
"Du mener," forfatteren ser lidt anstrengt ud, "du mener ikke det her alvorligt, vel?"
Han trækker en lodret streg på tavlen, skriver et stort J til venstre og et stort F til højre for stregen:
"Her har du en journalist, med stort J. Her har du en forfatter med stort F, hvad er forskellen?"
Den kvikke elev krymper sig under forfatterens nedladende blik.
"Journalister skal holde sig til sandheden, forfattere skal gøre sandheden læseværdig, elegant, spændende, underholdende, følsom, metaforisk, malerisk og alt det andet vi har snakket om."

Han ved det jo godt. Det er bare så svært.
Han havde fået til opgave at forklare begreberne episodespænding, grundspænding, sammenligning og sandsynlighed udfra en enkelt handling, udfra en enkelt synsvinkel. Det virker bare så umuligt.

På vej hjem køber han et juletræ på banegårdspladsen. Han er hverken i julehumør eller besiddelse af en firehjulstrækker. Men han køber et juletræ.
Det er spændende, for han har ingen penge. Han bruger hele sit følelsesregister, hele sin fantasi på at overbevise sælgeren om, at hans gamle blinde mor sådan ønsker sig et rigtigt juletræ, med granduft. Men han har ikke råd til både gaver og til juletræ. Han dirrer af spænding. Som i et rigtigt eventyr får han lov at gå med juletræet, uden at betale.
Han jubler indvendig, selv en lille tåre finder vej fra øjet ned ad hans kind.
"Husk at skrive AD hans kind," gentager han i sit indre.
Han lægger kuglepennen fra sig. Tilfreds, ovenud tilfreds.
Han har lige skrevet et både romantisk og tragisk eventyr med lykkelig afslutning, som han vurderer det, udfra sin egen synsvinkel.
Da han næste dag ser sig selv på forsiden af Tidende med juletræet i hånden, bliver han klar over fadæsen. Det er ikke en litterær romantisk og følelsesfuld tragedie i eventyrstil. Det er en tragisk journalistisk sandfærdig fotografisk virkelighed.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/03-2005 12:41 af Lars Find-Andersen (Bibelot) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 376 ord og lix-tallet er 36.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.