5Drabsaktionen
"Lasse, hvad laver du? Kartoflerne skal over nu." · Mors stemme lyd... [...]
Blandede tekster
10 år siden
23Grænsekontrol
Stemningen i vandtinget var højtidelig. Alle var præget af det fø... [...]
Fantasy
13 år siden
21Slægternes forbandelse
Jan Koefoed traskede langsomt ned i kælderen. · "Jeg er vist snart ... [...]
Noveller · krimi
13 år siden
24Hole in one
"Mads, har du lige tid et øjeblik." Karina kneb læberne sammen og... [...]
Noveller
14 år siden
36Stormfuld kærlighed
Viggo trykkede fraværende på fjernbetjeningen til sit nye TV. · "Go... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Bornholmerne tager affære
Den 8. december 1658 dræbte Villum Clausen den svenske kommandant... [...]
Noveller · kontrafaktisk
15 år siden
12Candomblé missionen
Lamonte sukkede, hvilket man dog ikke skulle misfortolke. Hans kr... [...]
Noveller
16 år siden
5Fliseterapi
"Du skulle prøve hypnose, Ole." Trænerens ord rumsterede vedvaren... [...]
Eventyr og fabler
16 år siden
23Nikes drøm
Der var engang. Sådan begynder de gode gamle eventyr. Og som arab... [...]
Eventyr og fabler · eventyr
16 år siden
16En drøm kaldet frihed
Livia smed notaterne fra sig. Hun havde siddet med dem hele natte... [...]
Noveller
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lars Find-Andersen (f. 1943)
Toiletbordet flød med kamme og børster, diverse dyre cremer, makeup og parfumer. Hun betragtede sit smukke velplejede ansigt, nikkede tilfreds.
   Sådan havde det været hver eneste morgen i mange år.

Men bag glæden begyndte et eller andet at gnave i hendes tilfredshed. I starten havde hun bare slået det hen, lagt en ekstra dyr creme over ansigtsrynkerne og givet læberne en ny omgang. Men det var bare ikke længere nok, kunne ikke skjule den utilfredshed, der hjemsøgte hende.

Af og til greb hun sig i at føle selvmedlidenhed. Hun der havde ofret så meget, altid havde gjort det rigtige, altid havde søgt at leve sin drøm fuldt ud. Hvorfor skulle hun straffes?
   Nu, hvor hun skulle til at nyde frugterne af sit store arbejde.
   Nu, hvor de var respekterede, boede i det rigtige kvarter, havde børnene i de rigtige skoler.

Hun var blevet bange for sin egen skygge - bange for at den skulle håne hende, fordi hun ikke gjorde det godt nok. Måske havde det været en fejl at blive hjemme hos børnene, mens de var små. Men det var jo sådan man gjorde, sådan man skulle gøre, hvis man ville være rigtig. Men skyggen vrissede ad hende og viste oftere og oftere sin utilfredshed.
   Veninderne kom med gode ideer:
   "Du skal på krydstogt, to måneder hjemmefra gør underværker," mente Nancy.
   "Jamen ... børnene," indvendte hun," de kan ikke være alene i to måneder."
   "Jamen kære Jeanette, de er gamle nok til at komme på kostskole i Schweiz. Vi sendte vore af sted allerede da de fyldte ti," svarede Nancy med kendermine.
   "Eller meld dig til Sket Bli´r Set, det koster kun titusind om året, men så kommer du også i bladet mindst fire gange, f.eks. når du holder party, eller kommer på de hotte steder."

Den nat havde hun en besynderlig drøm. Hun boede i et flot hus, med tjenestefolk og alt det man skal have, når man er den type der godt kan lide at slå ud med armene og signalere:
   "Se mig, hør mig."
   Udenfor kunne hun ane sol og sommer, kunne høre gæsternes glade samtale.
   Pludselig begyndte lyset inde i huset at forsvinde. Murerne slog revner, hurtigere end de kunne reparere dem, men udefra kastedes stadig glade og lattermilde stemmer ind gennem de tykke mure. Hun følte en ubændig trang til at gå ud i lyset, ud til latteren, men hun kunne ikke, havde heller ikke tid, alle de reparationer ... så tidskrævende ... og næsten omsonste.

Næste morgen sad hun som sædvanlig ved spejlet. Pludselig forsvandt glassets reflekterede billeder, som om en altfortærende bølge, fra kanten og ind mod centrum, brød spejleffekten.
   Hun så gennem dette kaos, ind i en anden verden, så ind i sin egen drøm.
   De føltes som om sjælen blev suget ind i en ny verden bag spejlet, mens kroppen blev tilbage, siddende på den dyre Windsor stol, foran det moderigtige toiletbord.
   Hun så, i et kort klart øjeblik, betydningen af sin drøm, så at huset var hende selv, at skyggen var hendes egen underbevidsthed, eller rettere, var alle de behov hun havde fortrængt til sin underbevidsthed.
   Der var ingen grund til selvmedlidenhed, til selvmordstanker. Hun skulle bare lytte til sine egne behov. Hun elskede sine børn, elskede sine bøger i papkasserne på loftet, de forkerte bøger. Hadede de rigtige bøger, som stod i de dyre antikke reoler, hadede de kulørte ugeblade.
   Hun lukkede øjnene, trak vejret dybt.
   Da hun atter så i spejlet, så hun et levende ansigt. Med en fejende armbevægelse skubbede hun de dyre cremer ned papirkurven - men fortrød så.
   De kunne da bruges ... med måde ... på hendes egne præmisser. Hun skulle nok heller ikke gå hen og blive en Jeanette modsat. De vigtigste var, sagde drømmen, at lytte til sine egne behov, tale med sin skygge, om det så kostede veninderne, de såkaldte rigtige veninder. Hun havde trods alt ikke født dem selv, som tilfældet var med de tre dejlige børn.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 29/07-2005 09:30 af Lars Find-Andersen (Bibelot) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 654 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.