2Du kan finde frem i skæret af en tælleprås
Jeg ville gerne vende tilbage · til det listige lille skjul i Dødem... [...]
Digte
14 år siden
1Fugleskræmsel
Lyset bliver sparsomt · i disse dage. Snart vil frosten svide · vores... [...]
Digte
14 år siden
1Bogmærke
En ensom lille bog · venter på dig. · Dens dage er lange, · dens nætter... [...]
Digte
14 år siden
2Dialog: Scoreboren ved Paradishavens port
Paradishaven i Hesede Skov er et fascinerende sted. Lige op til h... [...]
Kortprosa
18 år siden

Puls: 3,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jane Røken (f. 1948)
Min veninde Tove stod og ventede på bussen. Ved busstoppestedet var to unge mennesker, en dreng og en pige, som begge tydeligvis havde Down's syndrom (det man i gamle dage kaldte mongolisme), i gang med en livlig diskussion om forskellene mellem at være mentalt retarderet og normal, fordele og ulemper og så videre.

(Blev du overrasket over det? Så tag lige og bid et hjørne af dine fordomme. En masse folk med Down's syndrom er langtfra så dumme som mange går og tror.)

Drengen så nogenlunde "normal" ud. Pigen var derimod en besynderlig fremtoning med kuglekrop, ballonansigt og lange, tynde lemmer. Dertil tyggede hun højlydt på en kæmpemæssig tyggegummiklump.

Drengen henvendte sig til Tove og spurgte, om hun var normal eller mentalt retarderet. Overraskende spørgsmål, egentlig; slet ikke et, man forventer at blive konfronteret med, når man står og venter på linie 48.

(Måske skulle vi allesammen en gang imellem stille hinanden og vildtfremmede mennesker uventede spørgsmål; det er sundt at blive rystet lidt ud af sine vante riller.)

Tove øh-bøh-ede en del og prøvede at forklare, at hun vistnok var stort set normal det meste af tiden, men måske en smule retarderet sådan for eksempel tidligt om morgenen ...

Så trådte den kuglerunde pige hen til hende, helt tæt på, hun betragtede Tove overlegent, så hende direkte ind i øjnene, slog knald med sit tyggegummi og sagde: "Enten har du det, moster, eller også har du det ikke!"

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2005 23:06 af Jane Røken (Maui) og er kategoriseret under Kortprosa.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.