Hej, er du dansker?



0Min venindes historie
Jeg vil ikke nævne navne på de personer, der er omtalt i denne sa... [...]
Blandede tekster
15 år siden
0Gid fanden tog jer
Der skal meget til at gøre mig vred, men der er nogle få ting, br... [...]
Blandede tekster
16 år siden
11Hej, er du dansker?
Jeg forstår dig ikke! Du er fremmed for mig, som to mennesker der... [...]
Filosofihulen
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Tim Nystrand (f. 1976)
Jeg forstår dig ikke! Du er fremmed for mig, som to mennesker der aldrig har set hinanden. Og det selv om jeg har kendt dig hele mit liv. Hvorfor?
Dine børn hader fremmede, i stedet for at se det positive, i at have andre nationaliteter som deres naboer, ser de kun de få negative ting der sker og siger så sådan er de alle sammen.
Hvad er der galt med dine børn?
Jeg forstår dem ikke og dog er de mine brødre og søster. Er de bange? Og hvad er der at være bange for?
Er viden så farlig så man skal se væk når noget nyt og interessant kommer forbi?
Hvad er der galt i at få en anden synsvinkel og et andet perspektiv på tingene? Hvis det er rigtigt, hvori ligger faren da? Og hvorfor er det farligt?
Er vi ikke alle mennesker, mennesker der ganske vist er forskellige, men er det ikke netop en at vores arts største styrker?
Hvorfor hade når vi alle kommer fra de(n) samme organisme(r), som startede livet på en blå planet, et sted i universet.
Hvad er det de hader og frygter? Er det ikke det samme som at hade og frygte sig selv, eller en del af sig selv.
Er det i virkeligheden det der er i vejen?
Hvis det er tilfældet, hvad er så løsningen på hele problemet?
Som jeg ser det er der kun et våben imod had og frygt, og det er information og tilgængelighed til disse informationer, men tager jeg fejl?
Had kommer af uvidenhed, halve sandheder og løgne, der igen er skabt af frygt for det ukendte, og hvem er skyld i det?
Svaret er os alle. Du og jeg, alle der ikke vil åbne sig for det nye, alle der bare lader slå til og tænker det er ikke mit problem, mens vores med mennesker dør af sult og sygdom.
Kort sagt vi er alle skyldige fordi vi vælger ikke at ville se det der sker rundt om os. Især her i landet!
Eller bare ser til mens tingende bliver værre og værre. For eksempel de nye test som vores tilrejsende skal kunne svare på inden de kan kaldes sig danske statsborgere. Hvad er nu det for noget? Kan du svare på disse spørgsmål, dig der er født og op vokset her i landet, og har ”danske” forældre? Kan du?
Du aner garanteret ikke en gang hvilke spørgsmål der bliver stillet i en sådan test.
Og for at det ikke skal være løgn skal man nu have boet her i landet i 9 år inden man kan søge om statsborgerskab. Er det fair?
Her i landet har vi altid troet at vi ikke var racistiske eller i været fald beder end vores naboer, og hvorfor er Dansk Folkeparti så landets tredje største parti? Jeg under mig.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/06-2007 21:20 af Tim Nystrand og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 473 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.