7Verdens børn
Legende børn på legepladsen · Mætte børn · Syngende børn · Vores børn · L... [...]
Digte
12 år siden
0Planeten i kredsløb
Vrede, Afmagt, Sorg · Hvad sagde jeg forkert? · Hvorfor taler du såd... [...]
Digte
14 år siden
2Højtidens komediespil
Det hele starter med stress og en smule dårlig samvittighed, tils... [...]
Blandede tekster
16 år siden
0Du gik i stå
Din stemme er forsvundet · Var dine øjne blå? · Årene er gået · Jeg er ... [...]
Digte
16 år siden
0Stilhed før stormen
Larm og lyde · Råb og skrig · Er det kærlighed? · Har det været kærligh... [...]
Digte
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Annika Merc (f. 1987)
At ligge sig til at sove uden at vågne
   En søvn der bliver valgt som en udvej
   En søvn der er en svaghed
   Men er man svag når man vælger at sove?
   Er denne søvn den lette udvej?

Sabrina sidder på badeværelse. Hun har et glas sovepiller stående ved siden af sig.
   I vinduet summer en træt flue. Den er lille, ubetydelig og smitsom.
   Hun føler sig svag. Hun gav op, gav efter. Det har taget hende mange år at nå her til badeværelsets gulv.
   Den gang var hun en anden. Hun havde lov til at være en anden. Til at være sig selv - eller var hun først blevet sig selv nu?
   Den gang hendes far valgte "den lette udvej". Der var hun en anden.
   Læreren havde været inde i klassen og fortalt, at Sabrinas far var død og at de andre skulle tage særlig hensyn til hende nu.
   Det virkede; de tog særligt hensyn. De holdt sig væk.
   Sabrina var blevet underlig, tænksom og stille - smitsom.
   Hun holdt af sin far, så op til ham. Han var altid stærk og altid glad.
   Da hendes mor hørte hvad der var sket havde hun kaldt ham for en kujon.
   Sabrina vidste bedre, han var ingen kujon. Han var stærk, han havde taget et valg.
   Fluen havde intet valg. Den summede i en uendelighed og fløj igen og igen mod ruden.
   Den var fanget. Ganske ligesom Sabrina. De var begge lige så smitsomme og ligeså usynlige.
   Hendes mor havde ikke savnet faderen. Hun havde sit arbejde. Og snart kom Kasper ind.
   Han tog over i hverdagen. Tog faderens plads ved siden af moderen. Fik plads i familiens billedrammer. Ville kaldes far.
   Men han var ikke modig. Han var ikke varm. Han havde sit arbejde og Sabrinas mor at tænke på.
   Det var nok mest mor der insisterede på det der "far-halløj".
   Hun ville bare glemme mens Sabrina ville huske.
   Sabrina huskede.

Mon fluen har hukommelse? Minder?
   Mon fluen tænker? Har en bevidsthed? Føler?
   Hvilken grund har fluen til at leve?

Fluen er ved at blive træt af at summe og støde sammen med ruden.
   Den giver smålyde fra sig.
   Snart ligger den helt stille vindueskarmen.
   Endnu mere ubetydelig og endnu mere smitsom end nogensinde før.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 03/11-2007 22:40 af Annika Merc (madam-butterfly) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 375 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.