Konen i muddergrøften


14 år siden 11 kommentarer Smilebåndet natur haveliv gæster

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 15 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
4 måneder, 20 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
10 måneder, 25 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
11 måneder, 25 dage siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år, 1 måned siden
3Jagten på den forsvundne UFO
Sommerens første hedebølge væltede som en tung dyne ind over byen... [...]
Smilebåndet · sommer, lykke, frihed
1 år, 2 måneder siden
3Juletræet
Der var ikke meget, man kunne blive enige om i boligforeningen, m... [...]
Smilebåndet · julehygge, besvær, naturkræfter
1 år, 2 måneder siden
3Der er grænser
Mormor passede Ida og hendes lillebror Victor. Sammen havde de pl... [...]
Smilebåndet · børn, viljefast, løsning
1 år, 4 måneder siden
4Midt om natten
Den sidste lampe blev slukket, og søvnens rige sænkede sig over b... [...]
Smilebåndet · konfus, naboer, uheld
1 år, 5 måneder siden

Puls: 15,2

Publiceret: 0
Afgivet: 8
Modtaget: 3
Lejsy Storm (f. 1955)
Bag hegnet ved åen hang de lækreste, røde hindbær og kaldte på mig. Skønt rækværket var lavt, så var armen ikke lang nok!

Der måtte handling til!

Til en start bundtrawlede jeg klædeskabet for at finde mit grimmeste tøj til havebrug frem. Valget faldt på et par lilla kondibukser fra 80'erne med et varierende sortiment af malerklatter, samt en bluse der var krøbet i vask og over årene havde transformeret sig fra hvid til grå.

Med en praktisk elastik i håret, var der gjort klar til ombordstigning i husets grimmeste røjser, der tilhørte min mand. De udmærkede sig dog ved at være solide og tætte, nu hvor jeg skulle en tur i åen for at plukke de modne herligheder.

Jeg lod mig nedsænke i vandet med str. 45 på fødderne, og det føltes unægtelig som to slæbepramme, der slingrede autonomt af sted gennem mudderet! SLUUUB...!. SLUUUUB...! lød det, mens jeg med besvær fik trukket støvlerne med mig.

Vejen til hindbærrene var belagt med smertelig lange brombærranker, så jeg havde bevæbnet mig med en grensaks for at klippe mig vej gennem den tornede urskov! Det næringsrige åløb havde gjort dem ekstra spirevillige det år.

Årets varmeste dag fik sveden til at pible, mens jeg med uformindsket styrke fik hevet nogle sumpplanter op og smidt over diget. Den slyngende proces bombarderede mig med mudderklatter, som aflejrede sig i ansigtet.
I gerningsøjeblikket var jeg mig helt bevidst om, at jeg næppe lignede en fotomodel på forsiden af Vogue!

Fra min nedsænkede position hørte jeg pludselig lyden af dørklokkens "DIIIING-DOOONG..."! Jeg holdt vejret og håbede inderligt, at det var besøgende med et kort ærinde, som min mand hurtigt kunne klare.

Men nej!
Fra den blinde vinkel hørte jeg, at min mand åbnede døren. Han blev tilsyneladende vældig glad og overrasket.
"Neii...! Velkommen! Kom indenfor!" lød hans glade stemme. "Sikke en overraskelse!"

Det sidste kunne jeg tilskrive mig.

Jeg kastede et desperat blik ned ad mig selv og konstaterede, at trylle-feen ikke havde været forbi og klædt mig om til hofbal.

Nu var der helt stille oppe ved hoveddøren, som tegn på at gæsterne befandt sig indenfor.

Tanken om at snige mig op fra åen og ind på badeværelset begyndte at tage form. Jeg nærede et forfængeligt håb, om at gæsterne ville befinde sig i baghaven, mens jeg afmonterede mig hæslighederne.

Jeg sjokkede plaskende hen langs grøften og krøb op på brinken. Sneg mig rundt om garagen... og DÉR ... lige DÉR..., midt på gårdspladsen, stod nogle mennesker, jeg aldrig før havde set!

Min mand tændte forklarelsens lys og præsenterede mig for en kollega fra sit firma og hendes ægteviede.

De stod i smart cykeldress. Velduftende af morgenbad og virksom deodorant. Håret var sat i en frisk frisure og hele fremtoningen var dejlig sommer-rigtig!

Dér stod jeg... dryppende af mudder, i et par gigantiske tilsølede gummistøvler, der blot manglede et par påhængsmotorer for at kunne sejle en tur over bugten alene.
Som Danmarks grimmest påklædte ville jeg være i stand til at løbe med både 1., 2. og 3. præmien.

De mudderindsmurte kondibukser posede ud over skafterne, samtidig med at jeg mærkede et par forræderiske smatklatter arbejde sig ned over ansigtet.
Håret fuldendte indtrykket ved at stritte ud til alle sider takket være den nærgående kontakt med brombærrankerne.

"Ja, og det er så min kone!" forklarede min mand venligt, mens jeg mærkede virkningen af svedskjolderne, der gjorde blusen mørkere på udvalgte steder!

Hvad skulle man sige?

"Har du været ud at fiske?" spurgte kollegaen forsigtigt med et glimt i øjet, der lettede gevaldigt på stemning.

For øvrigt: Købe-hindbær smager nu også ganske fortræffeligt!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 31/10-2009 15:58 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 598 ord og lix-tallet er 32.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.