3Tankespind
Dit egos skygge skjuler din værdighed · Lader splintrede tanker bl... [...]
Digte
13 år siden
1Ingen tanker
Jeg kysser dine læber · din brystkasse · mærker virkeligheden · strø... [...]
Digte
13 år siden
0Mørke
Mørke tanker danser over væggen som skygger · Mens jeg kigger ud p... [...]
Digte
13 år siden
1Pilleglas
Nussede etiketter med slidte ord · Mod smerter i knirkende lemmer ... [...]
Digte
13 år siden
6Virkelighed
Langt fra en sammenhængende virkelighed · Knivskarpe billeder · Uden... [...]
Digte
14 år siden
10Tro
En blødende tro hvis eneste håb er knuste drømme · Ligegyldige spe... [...]
Digte
14 år siden
10Usynlige knive
Usynlige knive skærer i mine øjne, min bevidsthed. · Kratter alt u... [...]
Digte
14 år siden
3Ord
Ordene klæber sig til min tunge · Kradser sig fast med nedbidte ne... [...]
Digte
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Ayoe Prehn (f. 1994)
Han stirrede på den livløse kvindekrop foran ham, men følte ingenting. Ingen fortrydelse, ingen sejr. Hans blik gled fra de utallige stiksår i hendes mave, til de blå mærker i hendes ansigt og til det størknede blod der lå om hendes mund og som hun havde hostet op inden hun tog sit sidste åndedrag. Hendes øjne var åbne og tomme og man kunne stadig ane skrækken i hendes udtryk. Han satte sig på hug ved siden af hende og kørte forsigtigt en finger over hendes læber og kinder. Ingenting. Tanken om at hun måske havde haft børn, mand, familie rørte ham ikke. Han tog hendes lange hår og bredte det ud som en vifte bag hende, kørte blidt fingrene igennem det. Ingenting. Til sidst opgav han sin higen efter følelser og rejste sig. Han kiggede sig omkring. Han havde klaret rengøringen ret godt. Ingen synlige spor. Lejligheden lugtede af røg og mug og de eneste møbler var et gammelt sofabord og en fløjlssofa. "Trist sted." mumlede han som om det var første gang han så lejligheden. I virkeligheden var det hans. Han samlede kniven op fra gulvet, gik ud i det faldefærdige køkken og tændte for vandet. Med langsomme og blide strøg vaskede han kniven mens han kiggede ud af vinduet. De grå facader gik i et med den grå november himmel, et helvede i beton. Høfligt vinkede han til naboen der gik tur med sin hund og et etnisk par der var ved at sige farvel til deres familie. Han havde bemærket at de ikke havde været der så længe, men løftet om gentagelse hang i luften. "Forbandede perkere." mumlede han. Egentlig havde han ikke nogen holdning til udlændinge, men han syntes det var nemmest at hade dem. Som alle andre. Han smed kniven i håndvasken og lod vandet løbe. Han gik tilbage til stuen og satte sig i sofaen hvor han tændte en smøg. Igen gav han sig til at betragte kvinden på gulvet. "Det var din egen skyld." mumlede han til hende. "Kælling." Ordene gav ham ingen tilfredsstillelse og han hamrede næven i bordet. Det var tid til at skille sig af med hende. Han skoddede smøgen i det overfyldte askebæger og vendte tilbage til køkkenet. Fra et køkkenskab i hjørnet fremdrog han en rulle gaffatape og i stuen havde han sin bunke med filttæpper. Hænderne kørte per automatik og kvinden var hurtigt pakket ind. Ublidt fik han slæbt hende ud i opgangen og skubbet hende ned af trappen. Det var lige meget om nogen så ham. Om han så havde gået med kvindeliget i armene ville folk være ligeglade. Desuden var han ligeglad om han blev opdaget. Endelig nåede han til hoveddøren hvor han stoppede op og tørrede sig over panden inden han åbnede døren. Støvregnen føltes som nåle mod hans svedige hud. Fra første sal kiggede en ældre dame ud på ham gennem sine gardiner, men hun vendte sig hurtigt væk da hun så han kiggede på hende. "Ja vend du bare tilbage til dine potteplanter!" råbte han efter hende. Endelig nåede han til de store containere og fik bakset kvinden op i en af dem. Han tørrede hænderne i sine bukser og kiggede tilbage på de store betonblokke. "Et mindesmærke på samfundets elendighed". Han lo og vendte sig for at gå. Mens han gik begyndte han at nynne.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/01-2010 11:33 af Ayoe Prehn (mUsIkToSsE) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 554 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.