Mænd er mærkelige


13 år siden 16 kommentarer Noveller

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
12 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
18 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 6 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 4 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 15 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 20 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
11 måneder, 20 dage siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
1 år siden
3Duellen
Vinden hvisker om forandring,. · Ikke alle i Tydanien kan høre det,... [...]
Blandede tekster · oprør
1 år, 6 måneder siden
5Hvad var det?
Månen var ikke fuld og gardinerne var ikke trukket helt tæt samme... [...]
Kortprosa · mystik
1 år, 7 måneder siden
2Buller Betalæser og Gerda Grøn
Buller Betalæser (B.B) Altså det her afsnit, ikke:: · Hun hed Anna ... [...]
Blandede tekster
2 år siden
3Ordet, der ikke ville ud
Vinden leger med de blomstrede gardiner i karnappen. De er florle... [...]
Kortprosa
2 år siden

Puls: 48,7

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Nogle mænd tæver deres koner og andre har sex med helt unge piger, der er tvunget til prostitu...
   Hvordan staver man til det ord?
   Louise ser væk fra skærmen. Regnen siler ned ad ruden
   Nu lusker han igen rundt derude. Frem og tilbage foran vinduet. Duknakket og våd.
   Hvad har den idiot gang i?
   Nå, fortovet er jo offentligt. Han venter nok på nogen. 
   Det er jo bare Lennart. Naboen. Far siger, at han er lidt sær, men virker harmløs.
   Det er bedre at koncentrere sig om det svære ord. Det er lektier. Et essay om vold og overgreb mod kvinder og piger. Det er skrækkeligt. Alle slags kvinder kan komme til at forelske sig i en psykopat, der slår dem.
   Nej, ikke tænke så meget på det. Hold op med at hamre som en fange på tremmerne, dumme hjerte. Fingre, tast lige begyndelsen på det der ord ind i Googles søgefelt.
   Nu er ham der Lennart stoppet op. Lige foran lygtepælen. Regnen er stilnet af. Lennart står i en støvet kegle af lys. Hans lange hår drypper. Det er så vådt, at det sjasker mod hans blege ansigt.
   Han ser farlig ud.
   ...TION.
   Ludderordet ender ligesom station. Og nu står det på skærmen.
   Udenfor tænder Lennart en cigaret. Han holder hånden over både lighter og smøg. Han tager nogle hiv. Og går hen foran havelågen. Deres låge.
   Bare far var hjemme. Men han arbejder over. Det gør han tit. Mor sover. På sofaen. Hun synes også det er skrækkeligt med alle de onde mænd, der er til. 
   "Det kan ske for selv naboen, og der er ingen der blander sig," sagde mor, da hun hørte om det essay til skolen. Hun tilføjede noget med: "Skal I skrive om den slags, allerede i sjette klasse?"
   Nej, de skal ikke, men det er da vigtigt at finde ud af, hvordan verden er.
   Mon ham Lennart er sådan en, der vil have sex med små piger? 
   Der er altså noget lusket ved ham. Han står og tripper. Som om han skal tisse. Han skubber lågen op. Og lukker den igen.
   Lennart har en sort jakke på. Han er voksen. Vist nok mere end 30 år. Og han har en kone, der hedder ...Hvad er det nu, hun hedder? Hun er slank, med langt lyst hår. Hun går tit med solbriller, og hun er storsnudet. Gider ikke at hilse eller noget. Siger mor.
   Lennart åbner lågen igen. Han går ind på deres flisegang. Ind i deres have. Han stopper, smider cigaretten og træder på den. Maser den under sin fod. Måske er det kun et skod? 
   Han går videre. Han kommer nærmere.
   Solbriller. Den storsnudede går med ... Hun hedder Pernille. Der var navnet. Pernille går med solbriller. Hende der kvinden på Google - altså før det med sex-ordet - fik tæv af sin mand, og så gik hun med solbriller.
   Måske er Lennart sådan en, der tæver sin kone. Og når hun så er helt slået ud, så vil han have - så vil han -
   Han er stoppet igen. Han vender sig. Han går lidt usikkert. Måske er han fuld? 
   Nu bøjer han sig ned. Han samler noget op. Stikker i hvert fald hånden i lommen og tager den op igen.
   Det er nok bedst at vække mor nu.

Mor mumler bare.
   Og nu ringer det på døren. Mor sætter sig op. Hun ser træt og forvirret ud.
   "Se lige hvem, det er, skat," siger hun.
   Men det er jo Lennart. Han skal ikke ind. Han skal bare gå sin vej.
   Men ordene sidder fast. 
   Og mor ser rigtig sur ud.
   Så er det bedst at lukke op.

Lennart er på vej væk. Heldigvis.
   Men før hun får lukket døren, vender han sig. Og komemr tilbage.
   "Er din far hjemme?" spørger han.
   Der er blod på hans hage, og hans ene øje er næsten lukket.
   Det kunne man ikke se, da han stod udenfor. Hun kunne i hvert fald ikke.
   "Nej, han har overarbejde."
   "Nå, men så - så - undskyld forstyrrelsen."
   "Hvad er der sket med dig? Hvad vil du med min far?"
   "Nå, det - det er ikke noget - jeg løb ind i et skab. Jeg ville bare snakke lidt med Benny - med din far. Jeg ved ikke - jeg ..."
   Mor er dukket op.
   "Hvordan er det, du ser ud?" siger mor. "Kom dog ind lidt."
   "Jeg - jeg vil jo ikke forstyrre, men jeg vidste ikke, hvem jeg skulle tale med - eller..og Benny sagde jo i vinters, at jeg kunne kigge ind engang, så jeg tænkte ..."

"Lad os gå ind i stuen, Lennart. Louise, du har nogle lektier, ikke?"

Det er ikke pænt at lytte ved døren, men det her er så spændende, alt for interessant til at gå glip af. Det er en underlig samtale, mor har med Lennart.

"Hvorfor slår du ikke igen?" spørger mor. Og Lennart mumler bare, men så råber mor: "Hvad siger du?"
   "Jeg kan ikke få mig til det. Jeg elsker hende jo, og man slår jo ikke på kvinder, men altså - jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg skulle ikke være kommet. Nu bliver jeg helt til grin. Jeg ..."

Øv. Mor opdagede, at jeg lyttede, så nu sidder jeg her ved computeren. Og skriver om ham Lennart, der har fået tæv af sin kone.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 28/04-2011 09:12 af Pia Hansen og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 891 ord og lix-tallet er 17.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.