Løgn og sandhed


11 år siden 4 kommentarer Essays

2Flyfunktion
Flyfunktion · Intet net · der forpligter · og strammer · sig om en · Alt er... [...]
Digte · støj, rejse, social mobilitet
6 år siden
2Hængerøv
Man skal gøre sig umage · Gøre noget: · Leve · Elske · Rejse · Give · Ellers ... [...]
Digte · livet
6 år siden
2Miami Beach
Sensommer · i afdanket baglokale · Miami Beach · og pompøse palmer · på p... [...]
Digte · sensommer
6 år siden
2Er du sindssyg?
Havgus · Månegrus · Galopperende galskab · i endeløse skove · og kviksand... [...]
Digte · galskab
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Søren Lindal (f. 1974)
Det hele er løgn! Løgnen lyver! Løgn på løgn! På løgn! Lyver løgner! Lyvtyv! Løgner! Løgn på løgn! Løgn!

Eller lyver jeg? Lyver løgnen? Tænk engang, hvis løgnen lyver? Og hvad er løgn? Hvad er sandhed? Findes der en løgn? Findes der en sandhed? Sandheden. Hvad er sandheden? Er sandheden sand? Hvem siger den er sand? Eller løgn? Hvornår? Til hvem? Hvorfor? Hvad er rigtigt? Hvad er forkert? Hvad er sandt? Hvad er falsk? Hvad er løgn? Hvem ved? Hvem siger hvad? Mener hvad? Gør hvad? Gør ikke hvad? Og hvad med dem, som kun siger den halve sandhed. Eller den halve løgn om du vil. En halv sandhed er vel osse en halv løgn? En halv løgn!? Enten er det vel en løgn, eller osse... er det vel... en sandhed!? En sand løgn!? Eller en løgn, der er sand!?

Eller lyver jeg igen? Lyver vi igen? Og igen. Og igen. Er det hele én stor løgn? En sand løgn? Det hele. Alt. Verden? Livet? Jeg? Dig? Os? Den røde farve? Den sammensatte hjerne? Den grublende filosof? Gud? Bogstaverne? Tallene? Ordene? Udregningerne? Historien? Husene? Dyrene? Det hele!? Alt!?

- Det er løgn, sagde Hr. Løgn. Det er fuldstændig løgn - ikke sandt? Det hele er løgn! Ikke sandt!

- Løgn igen, Hr. Løgn, sagde Hr. Sand. Løgn igen. Din løgner! Din lystløgner!

- Sandhed igen, Hr. Sand. Din sandhed! Din lyst sandhed!

Det hele er løgn! Tænk engang, hvis det hele er løgn. Tænk, hvis løgnen lyver. Hvis sandheden lyver. Løgn på løgn. Sandhed på sandhed. Lyver løgner! Lystløgner! Sand løgner! Lyvtyv! Løgn! Løgn på løgn! Eller lyver jeg igen igen?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/08-2012 20:19 af Søren Lindal og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 276 ord og lix-tallet er 15.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.