2Flyfunktion
Flyfunktion · Intet net · der forpligter · og strammer · sig om en · Alt er... [...]
Digte · støj, rejse, social mobilitet
6 år siden
2Hængerøv
Man skal gøre sig umage · Gøre noget: · Leve · Elske · Rejse · Give · Ellers ... [...]
Digte · livet
6 år siden
2Miami Beach
Sensommer · i afdanket baglokale · Miami Beach · og pompøse palmer · på p... [...]
Digte · sensommer
6 år siden
2Er du sindssyg?
Havgus · Månegrus · Galopperende galskab · i endeløse skove · og kviksand... [...]
Digte · galskab
6 år siden
2Vovehals på vågeblus
Vovehals på vågeblus · Gnisten væk · Karismaen krakeleret · Energien og... [...]
Digte · vovehals
6 år siden
2Hjul og stejle
Hjul og stejle · Så hænger man her · I lort til halsen · I gabestokken · ... [...]
Digte · hængt ud, integration, flygtninge
6 år siden
2Badekåben
Gammel mand · På vej ud · til dagens dukkert · Badekåben · tilpas slidt · o... [...]
Digte · livet, havet
6 år siden
4Migræne
Mulig magtesløshed · over misvisende, · manipulerende · magthavere · og a... [...]
Digte · hovedpine, politik
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Søren Lindal (f. 1974)
- Tjener! Jeg vil gerne bede om regningen!

- Jep, det bliver lige fems kroner.

- Fems kroner!? Mener De ikke halvfems?

- Nop, det bliver lige fems kroner: en rejsecocktail til tyve kroner, en god bøf a la beef til fjerds og en isdessert til tyve. Alt i alt fems kroner, herre.

- Jamen, det forstår jeg overhovedet ikke noget som helst af! Hvad i himlens navn snakker du om menneske? Hvilket talsystem bruger du, om jeg må være så fræk at spørge?

- Det danske, herre. Det danske system. Det er meget nemt og simpelt og logisk. Ikke som i andre lande. Næh, her i landet har vi udviklet verdens bedste system. Nu skal du bare høre:

En, to, tre, fire, fem, seks, syv, otte, ni, ti, elleve, tolv, tretten, fjorten, halvtredive, seksten, sytten, atten, nitten, halvfyrre, én og halvfyrre, to og halvfyrre osv. op til tredive, så én og tredive, to og tredive osv. op til halvfirs, én og halvfirs... op til halvtreds. Som meget logisk er det halve af hundrede og ikke tres, som du måske troede. Én og halvtreds (...) ni og halvtreds og op til tres. Når man så halvere dette bliver det, som sagt, halvtreds.

- Jamen, det er jo noget forbandet vrøvl! Du sagde jo lige...

- Snikke, snakke. Halvdelen af tres er halvtreds. Nå, vi kører videre:

Vi kører deropad til halvfjerds. Som så er det halve af fjerds. Deres bøf kostede i øvrigt halv...

- Tak,tak!

- Jamen, det er da helt logisk: Det halve af fjerds er da halvfjerds. Videre:

Firs er det næste tier-tal. Vi har før hørt om halvfirs. Nogle bruger faktisk også fyrre om dette tal. Her er det lige lidt ulogisk - det indrømmer jeg. Man siger mest halvfirs, men nogle få forvirrede stakler bruger dette; fyrre.

Nå, så fra firserne op til halvfemserne. Det er, som du nok snart har gættet, det halve af fems. Et dejligt ord dette fems. Og lige hvad din menu kostede.

Ja, så er der jo hundrede, som nu engang bare er hundrede. Man har dog også halvanden hundrede, som så er halvdelen af trehundrede. Ja, det er jo egentlig lige meget lige nu, men er De med?

- Fems kroner tak! Og så skal De ikke høre ét ord mere fra mig! Eller tal om De vil.

- Øh, forstår stadig ikke helt med det der halvt alt muligt og så ikke alligevel. Hvorfor er det pludselig blevet sådan? Hvem har bestemt dette? Jeg mener, det gamle system var nu meget godt. Lettere ulogisk, men dette her er da helt hen i talrækkerne. Skal børnene lære dette nu?

- Hvad tror du selv din klaptorsk! Jeg har bare narret dig! Bare rolig min herre, det er bare et lille forsøg. Eller bare en lille tanke. Men tænk engang, hvis dem der startede, det der med de danske tal havde tænkt sig om en ekstra gang. Måske lige skævet lidt til andre lande eller vores egne gamle checks, som åbenbart skulle skrives helt korrekt og logisk. Det er da noget mærkeligt noget. Ikke nemt for en udenforstående. Synes de vel, herre?

- Næ, jeg ved ikke rigtig.

- Nå, nye kunder. Må jeg være så venlig at bede om hundrede firs kroner, herre?

- Øh, ja, selvfølgelig. Tager De imod Dankort?

- Jep!

- Så bare på beløbet tak.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 03/09-2012 20:12 af Søren Lindal og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 561 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.