Vi låner lidt af dit mod



3Kontinentet og Øen - Kapitel 3
Camina · Udenfor hyler vinden og rusker i min jakke, og jeg tager e... [...]
Romaner
11 år siden
3Kontinentet og Øen - Kapitel 2
Camina · Ligger på min briks og sluger strømmen af nyheder fra Bomt... [...]
Romaner
11 år siden
5Bonnie
Nogle ting er bare svære at forklare. · Min ældste spurgte engang; ... [...]
Digte
11 år siden
6Kontinentet og Øen - Sindenes kamp. Kapitel...
Martin · Min søster kaster op, og jeg vågner til lyden af opkast ... [...]
Romaner
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jan Kristoffersen (f. 1974)
Har ikke flere tårer, og mit hjerte er blevet til sand. For du flyver væk i dag.

Jeg blev til foran dig. Da du stod på på podiet og talte for mig. For os og dig, og alle de andre piger der ikke måtte gå i skole længere. Dit tørklæde var lyserødt. Din hånd knyttet og din stemme stærk.

Du var kun elleve, da dine tanker blev oversat og du talte og skrev til hele verden. Engang flød den bedste honning herfra vores frodige dal. Nu er det din røst der flyder.

"Men pigerne fra Swat er ikke bange. Vi vil fortsætte med vores uddannelse."

Sådan sagde du. Og det var ikke kun ordene der voksede i mig. Det var styrken, du talte med. Kraften i dine øjne. Dén, de er så bange for.

Jeg spurgte far, hvorfor skolen lukkede. Jeg spurgte, om piger ikke har fået et hoved, fordi de skal bruge det? Men for første gang i mit liv, fik jeg intet svar.

I dag flyver de dig til Birmingham. Engelske læger vil kæmpe for dig, mens jeg beder.

Malala Yousafzai. Jeg hvisker dit navn, mens mørket lægger sig over tagene, floden og dalen.

Malala Yousafzai. De sagde dit navn, før de skød. De har våben, penge og kontrol. Du har dine tanker, stemme og vilje.

Malala Yousafzai. I morgen er jeg dig. I morgen tager jeg mine søstre i hånden, og så er vi alle dig.

I morgen, og dagen efter, og dagen efter, låner vi alle sammen lidt af dit mod. Derfor frygter de pigen på fjorten, og ikke verdens droner og soldater.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/10-2012 16:54 af Jan Kristoffersen (JanK) og er kategoriseret under Blandede tekster.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.