4Kvindeformet storm
Hun kaster ikke om sig med store armbevægelser. · Hun danser stille... [...]
Digte
10 år siden
3(ud)Flugt
Nej. · Jeg har ikke lyst til at tage i Ikea. Overhovedet ikke. · Samt... [...]
Noveller
10 år siden
2Tjærelykke
Jeg tror måske, at vi var lykkelige · for en stund. · Og alt var bade... [...]
Digte
10 år siden
3Uforløst fortid
"Din krop er latterlig! Den her deal er off!" · Undskyld, men hvad ... [...]
Noveller
10 år siden
5Og hun druknede havet
"Da jeg var elleve år, blev jeg voldtaget". · Jeg piller i sandet m... [...]
Noveller
10 år siden
4Tabt sol
Hun sidder helt stille, mens lyset bliver ved med at falde. · Længe... [...]
Kortprosa
10 år siden
8Indgroet
Hvis jeg nu står helt stille. · Lader verden gå sin gang, · Behøver j... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Svala Rossella Ferrazzo (f. 1987)
Han ser nyheder.
   Med kaffe i hånden og smøgen i askebægeret.
   Jeg tror måske, han tror, han er lykkelig.

Jeg ved, vi er noget andet.
   Så jeg trækker fine ridser i overfladen med alt for stædige negle i alt for mørke sindsstunder. Ser glansbilledet krakelere.

Jeg tror, han har taget skyklapper på, holder virkeligheden ude for at holde livet ud.
   Så han fylder tomheden med nyheder, kaffe, smøger og small-talk. For sådan gør man i rigtige forhold.

Og sådan gør vi også. For vi er i et rigtigt forhold.
   Eller vi var.
   Nu er vi bare sammen. Især hver for sig.
   Sammen om at være ene om at handle, se fjernsyn, skændes og kneppe.

Et øjeblik får jeg næsten ondt af ham. Vale med de blå, blå øjne og arret ydre. Jeg tænker på de ar, der ikke er synlige, de som har bosat sig indeni.
   Jeg tænker på, hvor mange, der står mit navn på.

Han kigger et øjeblik på mig, smiler uhyggeligt dødt og ser så væk igen. Ind i hverdagens kasseformede fængsel.
   Væk.
   Han siger næsten ingenting længere og det, han siger, indeholder intet.
   Væk.
   Desperationen river vægge ned i hjertet. Slører mit blik i vand.
   Og der, midt i hverdagsvanviddet, glimter for længst destruerede glansbilleder på nethinden.


   "Aurora?"
   Han ligger nøgen på maven, med hovedet hvilende på smukke hænder. Jeg fornemmer månedansen i hans øjne.
   Natten er hvid og stille støj høres i det fjerne. Vi er mellem tid og sted, sol og måne. Byen er ved at vågne.
   Vi gik aldrig i seng. Kneppede nætter ihjel med ild og lyst, hviskede morgener velkommen nøgne og med kærlighed til deling.
   Han har det mildeste ansigt, jeg nogensinde har set. Smilerynker, der afslører fortidsfortællinger, og som han helst ikke taler om.
   "Aurora?", hvisker han igen.
   "Jeg elsker din stemme", mumler jeg og lukker øjnene.
   Han løfter en hånd, og lader fingrene vandre over mit ansigt.
   "Du er det smukkeste, ved du godt det?" Jeg siger ingenting. Jeg kan ikke. Følelserne, alt for store, hænger i tynde tråde, sarte og skrøbelige. Et fucking glansbillede, tarveligt konstrueret til at blive betragte, aldrig rørt.
   "Åbn øjnene".
   Jeg slår dem op.
   "Øjne af guld ... Fucking smuk!"
   "Du kan ikke se noget i mørket", hvisker jeg så.

Der går lang tid, hvor stilheden danser om sengen, og da sol og måne mødes på himlen, trækker han mig ind til sig, kysser mig i panden og siger: "Jeg ser dig. Hele dig"
   Kan ikke finde ordene, lader fingrene tale i stedet. På vandring ... Over fyldige læber, spændt hals, muskuløs brystkasse og videre.
   Vale, mit glansbillede, i det fri.



"Vi kunne rejse væk", bryder jeg tavsheden. Skingert.
   Han kigger på mig og smiler det samme smil som før. Med døde øjne.
   Væk.
   "Det lyder dejligt", siger han og zapper over på Dr2 og Deadline.

Jeg har tabt

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/02-2013 11:58 af Svala Rossella Ferrazzo (Svala Rossella) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 475 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.