3Min lille dreng og pige
Min lille dreng og lille pige · Selv om de er tæt i år · Har de forsk... [...]
Digte
9 år siden
9De få minutter
Det lille menneske han er · Prøver bare at fortælle hvem, han er · Je... [...]
Digte
9 år siden
5Mine børn
De er der et kort øjeblik · Stirrer på mig med et smil · Jeg kan næst... [...]
Digte
10 år siden
2Grønt hår
"Du kan da ikke bare gå," siger Vinnie. · "Vel kan jeg det, det kan... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Når jeg ser ud
Når jeg ser ud · Ude bag de blanke vinduer · Er den store verden. · Den... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lise Jensen (f. 1979)
Jeg får lyst til at græde, fordi han græder. Hans tårer, hans håbløshed, kryber ind og bliver min. Det er den også, det er min dreng. Min lille fortabte dreng, som ikke kan rumme verden lige nu. Alt ved ham er gået i stykker. Hans verden krakeleret. Jeg prøver at trække ham op på skødet, men han skubber mig væk og tårerne bliver større. Magtesløshed får mig til at sætte mig. Okay, jeg må finde på noget. Se på ham, lege med ham.
   "Ja, bolden, er den ikke fin?" spørger jeg og triller den hen til ham. Han ser uinteresseret på den. Han tager dem op, studere den, før den bliver kastet ned i jorden. Han tuller videre, giver små utilfredse lyde fra sig.

"Vil du op?" jeg holder hænderne ned mod ham og han rækker sine op. Jeg sukker dybt, prøver at bevare roen, midt i mit kaos. Måske er det fordi jeg har den lille, jeg føler det hele flyder? Har hørt kvinder kan have humørsvingninger længe efter fødslen? Jeg siger til mig selv at jeg klarer det godt. Det gør jeg også det meste af tiden.

Den lille græder igen.
   "Du er nødt til at gå lidt, Emil," siger jeg. Jeg sætter ham og han rækker igen hænderne op for at vil op. Stakkels ham. Jeg er nødt til at hente den lille. Jeg er nødt til at have hende ved mig nu.
   Hun er hurtig til at spise. Gør det hurtigt og på en smaskende måde. Det er som om hun aldrig kan få nok.
   "Om lidt kommer du op igen, Emil," siger jeg til den grædende dreng. Han ligger ved siden af mig. Vil ikke se på mig. Vil ikke lege eller læse bog.
   Og der kommer håbløsheden ind og sætter sig på min skuldre. Tårerne blander sig med sveden i mit ansigt. Det skal nok gå. Jeg ligger den lille efter at have bøvset hende af og tager Emil op. Han sover. Jeg sukker. Faldt han i søvn med tårer? Ved han jeg er lige ved siden af ham og ikke ville forlade ham? Ved han hvor højt jeg elsker ham?
   Kærligt stryger jeg hårene væk fra hans ansigt, tørrer tårerne væk med en finger og kysser ham.
   "Det bliver bedre i morgen," mumler jeg højt for at trøste mig selv.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 05/08-2013 13:40 af Lise Jensen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 387 ord og lix-tallet er 16.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.