0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
6 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
12 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 28 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 9 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 14 dage siden

Puls: 46,1

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Terminalen er stor. Og grim.

Indenfor er der butikker. Overdækkede. Sådan noget pjat. Som om folk er bange for frisk luft. De skulle nyde den - luften- mens den stadig er nogenlunde frisk.

Henne ved udgangen står min mor i vinrød vinterfrakke. Gennemsigtig. Et mindehologram, der fremkaldes, når jeg ser hjørnet ved de fire døre. I et luftigt smuldrende øjeblik ser jeg en yngre mig komme hende i møde.

Vi ventede på nogle, der var længe om at komme. Så længe at vi bestilte kaffe på Sunset og ikke så, at de gik forbi os. Det lo vi alle sammen af, da vi fandt hinanden igen.

Udenfor ser jeg stoppestedet hvor bus nr. 17 holder. Ingen grund til at tage med den. Ikke mere.

Jeg skal finde en gave. Og måske noget jeg ikke lige ved, jeg mangler.
   Skæver til genbrugsbutikken, men går videre. Drejer ned ad sidegaden og går forbi bageren, hvor bedstefar hentede rundstykker, når vi havde sovet hos ham og bedste.

Går videre. Skæver op til vinduet, bedstefar ikke kigger ud af mere.

Skrår over torvet, hvor bedstefar ikke sælger frugt mere. Skæver til butikken, hvor mor ikke sælger kjoler og syr dem om. De sælger vist heller ikke frimærker mere?

Går ned ad gaden, forbi en pølsevogn. Hologrammet af et ungt par med hinanden i hånden, får mig til at kigge op mod femte sal i huset ved siden af pølsevognen.

Vi var 16 og 18 år gamle. Og hans hår var længere end mit. Vi spillede ofte høj musik og engang var der en nede på gaden, der stod og råbte; "Skru op!"

Stormagsinet ligner ikke sig selv. De har heller ikke lige det, jeg leder efter.

Slentrer ned ad gågaden. Som jeg har gjort tusinde gange før.

Beslutter mig for et gavekort til fødselaren.

Tøver lidt. Hvor vil jeg nu hen?

Går forbi sygehuset, hvor børnene lå syge.

Så går jeg over gaden. Og lidt ned ad den. Blomster og appelsiner dufter foran nogle butikker. Jeg køber af begge dele.

Så finder jeg smutvejen til kirkegården. Den vej min veninde og jeg gik, når vi fra Handelsskolen, skulle besøge hendes fars grav.

Ad den vej når jeg hen til min mor, min Bedstemor og min bedstefar. Jeg fordeler buketten mellem de to gravsten.

Jeg er i storbyen endnu, men her er roligt. Næsten mere roligt end hjemme på landet.

Det er min storby Jeg vil aldrig længere væk end jeg kan cykle her til..

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/03-2015 16:09 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 412 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.