Men hvem er kandidaten?



6Henfaldne dage
Morgenernes punktvise kulde · Smog der bølger i varmen · fra den fors... [...]
Digte
8 år siden
8Sprød natur
Sorgens karavane · salter din kind · Den varme tunge · fanger smagen · af... [...]
Digte
8 år siden
7Giftblanderske
Farver håret · Sprayer huden · Suger lungerne sorte · Injicerer botox. ... [...]
Digte · incest, selvhad, misbrugt
8 år siden
3Barndommen er et sted
Mit fritidshjem. Først husker jeg ikke andet, end at det lå på de... [...]
Livshistorier
8 år siden
4Et sted midt på sommeren
Hvor solen kysser min krop · Mærker mig med sine læber · Hvor havet b... [...]
Digte
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Olivia Birch (f. 1970)
På vores trange bakke-ind toilet hang, da jeg var barn, en 70'er typisk hessian tavle, omkranset af en ramme i lyst træ. Den var fuld af udklip, som med tiden antog samme gulligt-brune farve som tavlen - der blev røget i mit barndomshjem, forstås. Og særligt på toilettet, hvor både min mor og far brugte cigaretterne som en obskur form for luftfrisker.

Før jeg lærte at læse, granskede jeg tegningerne nøje. Især huskede jeg en ældre, strengt udseende herre med stikkende øjne. Han så hvast ned på et stykke papir foran sig og var iklædt sort kappe og en rørformet, sort hat. Under manden stod de der krims-krams streger, som de voksne kaldte for bogstaver. Jeg kunne ikke se noget sjovt ved ham, selvom mine forældre som regel smilede frem for sig, når de stiftede et nyt stykke avissatire op på tavlen.

Med tiden lærte jeg at læse. Og stavede mig møjsommeligt gennem teksten. Flere gange om ugen. "E-n siger en. Da- siger Da, u siger u, m-i siger mi, e-r siger er, siger Da-u-mi-er. D-o-m siger dom, m-e-r siger mer, siger dom-mer. Efterfulgt af et punktum med et punktum over.

Det blev aldrig sjovt. Selv ikke da jeg blev større og læste langt mere sikkert. Men jeg husker en af de andre tekster. Den havde ingen tegning, men handlede om DSB.
"Gå bare over toget. Der kommer ikke spor" stod der. Og lidt længere nede.
"Dagens pollental; Ask: 0. Urd: 0" (indrømmet; den skal man være over 40 for at forstå).
Det lo jeg af. Men aldrig af den strenge dommer.

Da valget blev udskrevet, kom jeg til at tænke på tegningen igen. Særligt et partis kandidat flød sammen med dommerens ansigt, når jeg genkaldte mig ordene under hans ansigt.
"En Daumier dommer (til den anklagede):
- De siger at De stjal, fordi De var sulten. Jeg er da også sulten engang imellem. Derfor stjæler jeg virkelig ikke."

...Men hvilken kandidat har jeg i tankerne?. Vedkommende opstiller i Københavns Omegns storkreds, kan jeg oplyse.
Forfatterbemærkninger
Det er en strengt subjektiv leg, det her. Ellers er der ellers ikke meget grin ved valget.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/05-2015 21:19 af Olivia Birch (Humlebi) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 337 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.